Its the most wonderful time of the year..... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Its the most wonderful time of the year..... - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Its the most wonderful time of the year.....

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

02 December 2023 | Nederland, Dronten

.....maar niet voor iedereen.

Het is alweer begin december. Dat betekent voor mij dat de Kerstdagen er heel snel aankomen en dat er nog hulp nodig is voor Colombo en Bangalore. Vandaar deze nieuwe update. Afgelopen woensdag stond er een mooi stukje in de Flevo Post over mijn werk in Bangalore en Colombo. Hopelijk reageren veel mensen met het doneren van een gift op de rekening van HHH.

Rohini, Majoor in het Leger des Heils van het Elderlyhome in Colombo stuurde me de rekening en foto’s van de kerstcadeaus voor de bewoners. Voor de mannen een sarong met een T-shirt, voor de dames een nachtjapon. Omgerekend is dat 250 Euro. Rohini belde nog even om mij heel hartelijk te bedanken. Dit bedankje komt natuurlijk ten goede aan de sponsors van HHH. Het lijkt misschien niet zo veel, maar voor de mensen daar is het een grote gift!

Natuurlijk is er nog veel meer nodig, dat is duidelijk. De economische situatie in Sri-Lanka is nog steeds slecht; de voedselprijzen zijn extreem hoog en het zou echt geweldig om voor verschillende arme gezinnen een voedselpakket te kopen.

Voor Bangalore zou het geweldig zijn als we de kinderen van Yuvalok Foundation kunnen verrassen met een kerstkado. Op deze scholen zitten inmiddels ruim 2000 kinderen, afkomstig uit zeer arme gezinnen in de sloppenwijken. Zo’n kadootje bestaat altijd uit iets wat gewoon hard nodig is, samen met iets lekkers.

Inmiddels heb ik voor HHH al een mooie donatie ontvangen die voor een groot deel gebruikt gaat worden voor ProVision Asia (PVA) en dan hoofdzakelijk voor de Mithra Special School. Deze school is voor kinderen met een lichamelijke en verstandelijke beperking. Vier jaar lang heb ik op deze school, als vrijwilliger, mogen werken. Voor mij een super uitdaging, want met deze doelgroep had ik nog nooit gewerkt. Geen moment heb ik hier spijt van gehad.

Mijn vriendin Dorina, die al jaren een trouwe sponsor is, heeft een stukje geschreven over haar ervaringen toen zij mij in Colombo bezocht. Altijd mooi om te lezen hoe iemand zo’n indrukwekkend bezoek ervaart.

Herinneringen van Dorina, bezoek aan Sri Lanka in 2014

“Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik bij Hermien in Sri Lanka kwam. Twee weken als een roller coaster. Het klimaat is er vochtig en warm. De cultuur is kleurrijk en geurrijk met veel lawaai overal waar je gaat of staat. De mensen zijn vriendelijk en gastvrij. Echt alles was zo anders als ik ooit had gekend in mijn leven.

Een paar highlights zal ik toelichten.

Het bezoek aan het weeshuis. Er stond helemaal niets in de speelkamer, totaal leeg! Hier heeft HHH verandering in gebracht, zie de verslagen van 2014. De slaapkamer met vele bedjes, oud en versleten, zonder leuke kleurtjes of lakentjes. De badkamer met de kleine versleten tandenborsteltjes. Nou badkamer, het is meer een soort washokje. Ook hier mocht HHH een verandering in brengen.

Het bezoek aan het elderly home van Salvation Army. Dicht op elkaar geschoven bedden, nergens een gezellig zitje, alles opgepropt in zaaltjes. De mensen zaten op hun bed te haken of voor zich uit te staren. Wat een verschil met onze oudjes… Ik kreeg van hen een paar prachtige pannenlappen, zucht, zo lief!

Mijn vader had me € 100,00 meegegeven voor deze oudere mensen. We mochten er nieuwe pannen van kopen. En beddenlakens, want die waren tot op de draad versleten.

Het bezoek aan het mental hospital. We reden daar naar toe met een aantal mensen. Een van ons was een concert violiste. Toen we aankwamen ging er zoveel leegte en verlatenheid van uit. Grote zaal met alleen maar bedden, waar mensen tegen aan zaten of op lagen. Anderen liepen doelloos en wezenloos wat rond. Maar…. Toen de viool haar eerste klanken liet horen kwamen we in een sprookje terecht. De mensen gingen zitten, stonden op, begonnen te neuriën, te dansen, echt ongelooflijk wat daar gebeurde. Zeer veel indruk maakte dit op mij. Het ontroert me nu nog steeds als ik daaraan terug denk.

Het bezoek aan het Salvation Army, Elderlyhome. Mijn eerste contact met Rohini. Wat een fantastische vrouw. Haar hele leven ten behoeve van de hulpbehoevende medemens. We bezochten de jonge vrouwen die ongewenst zwanger waren geworden. Je kunt wel raden hoe en door wie, lees de verslagen nog maar eens terug van Hermien. Zij kregen van ons zwangerschapsjurken, een pakketje lichaamsverzorging en een leesboek. Moet je weten dat we dit in wel 6 verschillende talen/dialecten moesten kopen, omdat er zoveel talen in Sri Lanka zijn! Hartverscheurend dat ze hun pasgeborenen moesten afstaan.

Het bezoek aan het olifanten weeshuis. Ja, ook dat is op Sri Lanka. Dat was alleen maar genieten, vooral het bad dat ze dagelijks krijgen in de rivier. Ook leuke dingen gedaan hoor.

Ik kan nog wel even doorgaan. Het blijft noodzakelijk dat deze mensen aandacht krijgen voor hun noden. Het lijkt misschien niet veel, maar iets kleins van ons kan iets groots zijn voor hen!”.

Dankjewel, Dorina!! Mooi om te lezen dat dit bezoek zo’n indruk maakte. Als je de armoede met eigen ogen ziet, wil je daar graag iets aan doen. Ook al is het ‘een druppel op de gloeiende plaat’.

Maar……je zult maar net onder die druppel zitten!!

Tot slot: Ik heb nog even teruggekeken naar foto’s uit die periode en heb er een paar geplaatst.

Giften zijn erg welkom op:

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv Kerst 2023 (Hoogeveen is mijn meisjesnaam)

Hartelijke groet,

Hermien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 685
Totaal aantal bezoekers 557718

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: