Vevolg werkbezoek Colombo - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Vevolg werkbezoek Colombo - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Vevolg werkbezoek Colombo

Door: Hermiens

Blijf op de hoogte en volg Hermien

04 December 2016 | Thailand, Bangkok

For the translation in English, please scrol down.

Lieve mensen,

Inmiddels ben ik weer tien dagen terug in Bangkok en ook al weer actief geweest in het safe house voor slachtoffers van sex-trafficking. Twee dagen per week en dan ook een nacht slapen, dat is mijn vrijwilligerswerk hier in BKK. Voor mij is dit een hele nieuwe groep van mensen waar ik mee in aanraking kom. Natuurlijk had ik ervan gehoord, maar als je met deze vrouwen in contact komt, is het toch echt wel even anders!! Het is VRESELIJK wat deze vrouwen hebben mee gemaakt en ik vraag me echt af hoe je verder kan met je leven met deze afschuwelijke herinneringen in je hoofd!

Om een voorbeeld te geven van een vrouw die nu in het safe house is: zij dacht te gaan werken in een hotel in Dubai. Uiteindelijk kwam ze terecht in Thailand waar ze te werk werd gesteld in de prostitutie. Ik ben ook in Dubai geweest toen Dik daar een poos aan het werk was. Je ziet heel veel mensen uit ‘arme’ landen die daar werk vinden in een hotel of restaurant. Het kan dus ook echt zo zijn dat je daar een goede baan vindt.

Haar trafficker was notabene een vrouw!!! Misschien heel naief van mij, maar ik heb altijd aangenomen dat mannen dit soort werk deden. Bij deze mensen gaat het alleen om het grote GELD!! AFSCHUWELIJK!!

Weer even terug naar mijn werkbezoek in Colombo. Op mijn vorige update had ik geschreven dat ik al ruim 600 euro had uitgegeven. Nu kan ik jullie vertellen dat we in totaal 1650 euro hebben uitgegeven!! Dit bedrag gaat echt naar noodlijdende mensen. Ik zal een paar verschillende doelen beschrijven om jullie een idee te geven.

We bezochten Pushba in de woning van haar zoon. Haar echtgenoot heeft TBC en is dus ook niet sterk en nogal ongezond. Zij heeft suikerziekte en in het ziekenhuis waar je gratis behandelingen kunt krijgen (na een lange wachtttijd) zou haar been onder de knie geamputeerd worden. Dit is nl de goedkoopste behandeling. Als je geld hebt, kun je naar een prive ziekenhuis waar je medicijnen krijgt om je been te kunnen redden. Deze familie is nu bezig om geld bij elkaar te sparen met behulp van giften van verschillende buren, vrienden en/of bekenden. Per maand heeft ze 20.000 rupee nodig om haar medicatie te betalen. Dat is omgerekend 125 euro. Voor veel mensen is dit bedrag ongeveer een maandsalaris!! Erg veel dus. Van HHH hebben we haar 125 euro kunnen geven. Hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

Voor 'Haven and Sunshine Home´, van Salvation Army, hebben we inkopen gedaan bij de supermarkt voor 92 euro. In dit tehuis worden oa ongewenst zwangere vrouwen opgenomen die hun baby afstaan voor adoptie. Voor deze vrouwen en de vrouwen die al bevallen zijn, kopen we altijd gezonde voeding. Voor Salvation Army is dit te duur en voor deze vrouwen is gezonde voeding natuurlijk extra belangrijk. Ook voor de peuters die hier wonen, kopen we altijd allerlei benodigdheden die op een lijst staan, zoals baby crème, babysoap, baby shampo, tandenborstels en tandpasta, sinasappels en appels, waspoeder, body zeep, melkpoeder ed.

Dit is altijd een bijzonder bezoek. Een aantal peuters herkennen mij en ik hen. Ik zou ze zo mee naar huis wilen nemen…. De ouders van deze kinderen hebben geen afstand genomen, dus kunnen ze niet geadopteerd worden. De verzorgster werkt hier al jaren en zorgt heel erg goed voor deze kids. Ze zien er altijd heel verzorgd uit, heerlijk schoon en fris en als je naar de kledingkast kijkt, kan ik alleen maar heel veel respect hebben!

Een bezoek aan de afdeling waar de ongewenst zwangere vrouwen verblijven, gaat altijd gepaard met emoties. De meisjes zijn vaak nog erg jong. Sommige vrouwen zijn al bevallen en zorgen voor hun kindje tot de adoptie ouders de baby opnemen. Ppfff, heel heftig voor deze jonge vrouwen en voor ons om dit te zien. Voor de komende periode heb ik bij Maureen 75 euro achter gelaten om fruit ed te kopen voor deze vrouwen.

Ook het bejaardenhuis van Salvation Army hebben we bezocht. Ook hier ken ik een groot aantal bewoners. In november 2013 ben ik mee geweest toen zij hun jaarlijks uitstapje hadden. Dat was echt GEWELDIG! Toen er niet voor iedereen een zitplaats in de bus was, werden er gewoon een paar stoelen in het gangpad gezet! Wie maakt dat nu mee!! Voor het komend kerstfeest heb ik 30.000 rupee achter gelaten bij Maureen. Is omgerekend 180 euro. Zoals ik al schreef op mijn laatste blog, is dit is voor kado's en een kerstmaaltijd.

Voor voedselpakketten voor 20 families heb ik 50.000 rp achter gelaten bij Maureen. Voor 300 euro kan zij inkopen doen voor armlastige gezinnen. Maureen weet precies wat nodig is maar ze koopt natuurlijk ook wat lekkers voor de kinderen. Dit is dan het kerstgeschenk voor deze mensen.

We hebben nog een oma bezocht die voor haar 2 kleinkinderen zorgt als de moeder aan werk is. De vader van de kinderen is helaas overleden. We willen ook dit gezin sponsoren door een gedeelte van het schoolgeld te betalen. Kosten 72 euro.

Zoals jullie kunnen lezen zijn het hele fundamentele zaken waarmee we individuele personen en/of gezinnen kunnen helpen. Als je de mensen ontmoet die zo blij en dankbaar zijn met onze giften, maakt dat diepe indruk. Sinds 2008 bezoek ik dit soort families en organisaties en nog steeds raakt het me. Dit geldt ook voor Maureen, die het soms ook niet droog kan houden. Wat zijn wij dan toch verwend en we hebben het vaak niet eens in de gaten. Kom eens een kijkje nemen in dit soort landen en je zult anders naar de wereld om je heen kijken. Je zult begrijpen waarom ik dit werk zo graag doe en waarom ik altijd maar weer ‘zeur’ om giften om het zware leven van deze mensen iets te verlichten.

En dan heb ik nog niet eens geschreven over de twee organisaties in Bangalore waar ik ook altijd sponsoren voor zoek. Dit is ‘Yuvalok’, organisatie voor sloppenwijkkinderen en ‘Provisionasia’, organisatie voor mensen met een beperking. Het zou echt super zijn om ook deze organisaties te kunnen verrassen met een kerstgift van ‘Hermiens Helping Hands’. Ook hier geldt weer dat de giften echt terecht komen bij de minderbedeelden!

Donaties super welkom op: NL46 INGB0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv ‘Kerstgift’. Hieronder volgt een liedje van de peuters van 'Haven and Sunshine Home van Salvation Army.

Lieve groeten,
Hermien

------------------------------------------------------------------------------------
Beloved readers,

Back in Bangkok already for more than a week. This week I was volunteering in the safehouse for women who are victims of sex trafficking. It is really shocking if you hear the stories of these women. Of course I have seen tv programs about sex trafficking, but if you meet these women, it is really different! It is very, very sad for these women who are trapped in the world of sex-trafficking. Trying to escape is difficult and very dangerous.

The simple reason is that these women like to earn money for their families and they end up in the horrible world of forced prostitution. If they refuse to enter the ‘business’’, they will be abused in a terrible way. Prostitution is illegal in Thailand, but you can buy sex everywhere.

Back to my work visit in Colombo. On my last blog I wrote that we spent about 600 Euro, but in the meanime this amount has increased to 1650 Euro. On the pictures you will see some families and organisations who received a gift from HHH.

One of the persons I visited is Pushba, she was diagnosed with diabetes. She is poor, so she had to go to the general hospital where the health care is free, but the waiting list long. They told her that her leg had to be amputated. If you have money you can go to a private hospital and they will do everything to keep your leg. Now Pushba is living with her husband (who has tbc), in the house of her son. She cannot walk. Her son has to carry her to the washroom because her husband is too weak.

The medicines are very expensive, about 125 euro for a month. For a lot of families this is a month salary. Family, church, friends and neighbours are saving money for her. From HHH we were able to give her 125 euro. It is so sad to see this woman sitting on the floor and she cannot do anything. During the time her health was okay, she was working. We hope that she will recover soon!

We visited ‘Haven and Sunshine Home’ of Salvation Army. At this moment, 8 toddlers are living here. The parents cannot take care of their children for different reasons. On the other hand, they do not agree to have the children adopted. If they are 5 years old they have to leave this nice and lovely home and they have to go to a boys- or girlshome. Very sad for them! Now they receive love and care from a lovely woman who is working a long time in this home. The children look very good, clean and healthy. We bought a lot of items for example: bodysoap, toothbruches, toothpasdte, baby cream, softener, soap powder, oranges, apples and so on.

An other department is for the pregnant women (many times coming back from a job as maid somewhere in the Middle East, raped by the boss). Most of them are very young and not married. A big problem in Sri Lanka, because parents do not except a daughter with a baby, if she is not married. Very difficult of course. They have to take care for their own baby till the adoption parents will take the baby over. Also for them we bought baby items. This is always a very emotional visit. For me it is very special because, more then 30 years ago, we adopted two boys ourselves, one from Sri Lanka.

When I left Sri Lanka, I gave Maureen money to buy healthy items for the children and the mothers, all together 75 euro. This for the coming period.

For Christmas I handed over to Maureen an amount of 300 euro for food parcels. These parcels are for really poor families. For the eldely home of Salvation Army we were able to give 180 euro for celebrating Christmas with a nice meal and presents for all the people who are living there. A lot of them I know; three years back I accompanied them on their excursion to Galle. What a fun we had!!

We visited a grandmother who is taking care for two grandchildren. The father passed away, the mother is working. Cost of living is expensive, so from HHH we are helping to pay the schoolfees. We gave an amount of 72 euro.

If you read my blog, you know that the money we spent is very necessary for the relevant families or organisations. I am very happy with the people who are sponsoring HHH. All together we can help a lot of people!!

I hope more people like to donate a gift to HHH, special for Christmas. I also would like to give a Christmas present to ‘Yuvalok’, school for slumkids and, ‘Provisionasia’, organization for disabled people. Both in Bangalore, India.

With love,
Hermien


  • 04 December 2016 - 16:44

    Rixt:

    Tja Hermien, als iedere toerist die het prachtige Sri Lanka bezoekt nu eens 50 euro (en wat is nou 50 euro op een vakantiebudget) afstaat aan een goed doel zoals de doelen die jij beschrijft zou het voor deze organisaties heel wat gemakkelijker zijn om rond te komen. Er wordt zulk goed werk gedaan voor deze vrouwen, bejaarden en kinderen. Ik heb het zelf mogen zien met Maureen en was diep geraakt. Ik hoop dat je weer veel geld bij elkaar kunt sprokkelen om je goede werk voort te kunnen zetten. Succes weer met je acties.
    Groet, Rixt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1128
Totaal aantal bezoekers 557688

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: