"Een druppel" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu "Een druppel" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

"Een druppel"

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

20 Februari 2020 | Thailand, Bangkok

Lieve mensen,

Weer even een nieuwe update van HHH. Terwijl ik dit schrijf regent het pijpestelen. Heerlijk om dan lekker binnen achter je laptop te zitten terwijl de regen op de ramen klettert.

Even wat nieuws over Colombo, Sri Lanka. Het is volgende maand al weer een jaar geleden dat ik in Colombo was. Via Maureen hoor ik natuurlijk de laatste nieuwtjes.

Sinds vorig jaar november verblijft Maureen in Engeland bij haar echtgenoot Glyn. Ze wonen in Barnsley, in de buurt van Manchester. Glyn is een Engelsman en nadat hij zijn baan in Colombo verloor, is hij weer teruggegaan naar zijn geboorteland. Het heeft erg lang geduurd voor Maureen een verblijfsvergunning kreeg om zich ook te vestigen in Engeland. Natuurlijk is het enorm wennen voor haar.

Het klimaat is natuurlijk even anders en ook mist ze haar familie en vrienden enorm. Tijdens ons verblijf in het buitenland, elf jaar in totaal, omschreef ik het eens dat het voelde alsof ik in een soort ‘split’ leefde; met mijn ene been in Nederland bij onze kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden en met mijn andere been in Bangkok, Lima, Bangalore of Colombo.

Ik begrijp Maureen dus erg goed. Zij leeft nu in die ‘split’. In Colombo woonde ze samen met haar moeder. Het is natuurlijk best lastig voor Maureen èn voor haar moeder om zo ver uit elkaar te zijn. Glyn heeft voor zijn schoonmoeder een Ipad gekocht en via de Ipad kunnen ze nu skypen.

Maureen heeft afscheid genomen van haar werk als social worker voor de St. Andrew’s Scots Kirk. Via deze kerk hebben wij elkaar, in 2008, leren kennen.

Dàt heeft in mijn leven een enorme verandering te weeg gebracht. Door Maureen heb ik geweldige kansen gekregen om te zien wat echte armoede is. Ik mocht met haar mee op huisbezoek terwijl zij haar werk deed. Heel bijzonder! Door haar ben ik op plaatsen geweest waar je normaal als buitenlander nooit zal komen. Ik ben haar enorm dankbaar!!

Maureen heeft echt een groot hart voor de armen en wat armoede doet met mensen heeft mij ook heel diep geraakt! Het laat me niet meer los en ik wil heel graag mijn steentje bijdragen om hier iets aan te doen!

En dan kom je natuurlijk heel gauw met het bekende gezegde: ‘het is maar een druppel op de gloeiende plaat’.

Een paar dagen geleden las ik daar het volgende over: “Er zitten twee kanten aan dit gezegde. Het is goed dat we beseffen dat we nog (te) weinig doen. Het zou verkeerd zijn, als dit besef ons ervan weerhoudt om ons nog meer in te zetten voor de medemens. Alsof zo’n ‘druppel’ geen zin heeft”, aldus Arie van der Veer in Bijbels Dagboek ‘Alle dagen’.

Heel graag wil ik jullie iets ‘vertellen’ over zo’n druppel.

Tijdens mijn werkbezoeken aan Colombo, gingen Maureen en ik altijd op bezoek bij Pushba die al lange tijd suikerziekte heeft. We hielpen haar met de kosten van de medicatie. Misschien kunnen jullie het je herinneren. De laatste keer dat ik haar bezocht, bleek dat ze ook blind was geworden vanwege diabetes. Inmiddels woonde deze familie bij een zus van Pushba, om kosten te besparen. Ook haar zoon van 35 jaar kreeg deze ziekte. Hij werkte als tuc-tuc driver en woont bij zijn ouders. Hij was kostwinner.

In oktober kreeg ik bericht van Maureen dat Pushba was overleden aan de gevolgen van suikerziekte. Haar zoon had een heel ernstige infectie opgelopen aan zijn voet, waarschijnlijk vanwege het waden door vervuild water als gevolg van overstromingen.

De behandelingen in Sri Lanka zijn, voor die het niet kunnen betalen, altijd ‘kostenbesparend’. In de meeste gevallen betekent dit eenvoudig amputeren waarbij een langdurig traject van wondverzorging vermeden wordt. De jongeman in kwestie, Prashad, leeft nu met een geamputeerd been (net onder de knie) en kan dus ook niet werken als driver. Zijn vader heeft TBC en is te ziek en te oud om te werken dus het gezin zit zonder inkomen.

In Sri Lanka is er geen sociaal vangnet, dus geen ziektewet of bijstand. Geen inkomen dus betekent dat dit gezin moet bedelen om te kunnen overleven.

Tijdens onze bezoekjes heb ik Prashad leren kennen als een heel bescheiden aardige jongeman Hij wilde ons altijd weer gratis thuisbrengen, maar dat wilde ik niet. We hadden daar altijd discussies over.

Heel graag zou ik Prashad willen helpen met een kunstbeen dat echt onbetaalbaar is voor deze mensen. De kosten zijn ongeveer 1100 euro.

Wat zou het geweldig zijn als wij Prashad, die nog een heel leven voor zich heeft, kunnen helpen!! Maureen vertelde me dat haar moeder bij Prashad en zijn vader op bezoek is geweest. Hij zit depressief thuis en heeft geen toekomst.

Maureen’s moeder heeft een deel van het sociale werk van Maureen overgenomen. Zij gaat nu op bezoek bij de mensen die hulp nodig hebben. Zo kan het werk van HHH mooi doorgaan!

Vanwege de verjaardag van Maureen’s moeder hoopt Maureen in Colombo te zijn van 17 maart tot 27 april. Wat zou het mooi zijn als we Prashad dan kunnen helpen met een kunstbeen van HHH!!!

Ik heb ooit iemand horen zeggen nav de bekende druppel op de gloeiende plaat:
“ JE ZULT ER MAAR NET ONDER ZITTEN “

Giften welkom op:
NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH

Oh ja: ben je geïnteresseerd in een power point presentatie over slumkids en Yuvalok? Zie mijn vorige blog. Stuur een bericht aan: sailaway@solcon.nl

Wil je meer weten over Yuvalok? Er is een Nederlandse Stichting actief voor Yuvalok. www.yuvalokchild.nl

Yuvalok was erg blij met onze giften. We staan zelfs vermeld in de Yuvalok Newsletter!!

Lieve groet,
Hermien


  • 20 Februari 2020 - 19:35

    Sanne:

    Super mooi doel weer! :) hoop dat Maureen een beetje kan wennen, zal echt wel een hele omschakeling zijn.

    Liefs Sanne

  • 22 Februari 2020 - 17:36

    Willy Van Kampen.:

    Dat been moet er natuurlijk komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1835
Totaal aantal bezoekers 557808

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: