Kerstaktie voor Yuvalok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Kerstaktie voor Yuvalok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Kerstaktie voor Yuvalok

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

01 November 2018 | Thailand, Bangkok

Lieve lezers,

Er ligt me iets op het hart dat ik graag met jullie wil delen. Ik ben net een week terug van een bezoek aan Colombo en ik ben ook al bezig met het schrijven van een blog over dit werkbezoek, maar…….. plotseling realiseer ik me dat het over 7 weken al kerstfeest is. Ik herinner me het bericht van Shobha Louis naar aanleiding van de gift van HHH van 1000 euro op 10 september. Ze stuurde me informatie over het Hennur project waar de gift van HHH voor gebruikt wordt.

Yuvalok is een geweldige organisatie die ik vaak bezocht heb en waarvan ik de leiding, Sam Rajshekhar en Shoba Louis, persoonlijk erg goed ken. De organisatie richt zich vooral op straatkinderen en kinderen uit de sloppenwijken om hen van onderwijs en gezonde maaltijden te voorzien.

Dat zijn basisbehoeften die een kind helpen zich uit de, vaak zeer slechte, omstandigheden te tillen. Vaak ook uit situaties waar kinderen anders in de wereld van kinderarbeid terecht komen, een situatie die alle hoop op een beetje menselijke toekomst de bodem inslaat.

Yuvalok wil met de Hennur- school, welke 500 kinderen telt, ruimte geven vanaf grade 1-10, ofwel, om een beetje idee te geven, voor Nederlandse begrippen Basisschool plus enkele jaren Voortgezet Onderwijs.

Yuvalok voorziet in een schooluniform hetgeen in Aziatische landen standaard is en kinderen ook status geeft. Verder al het materiaal als schriften, boeken en wat nog meer nodig is. Het onderwijs word gratis aangeboden, ouders of verzorgers van de kinderen hebben vaak amper geld om eten te kopen.

Vandaar ook dat Yuvalok alle kinderen ‘s morgens direct een voedzaam papje voorzet. Eigenlijk ook om ze wakker te houden; velen zouden halverwege de ochtend vanwege honger in slaap sukkelen. Dat is toch moeilijk voor te stellen voor ons als westerlingen. s’ Middags volgt een voedzame lunch.

De ingredienten voor de pap in de ochtend worden aangeleverd door een gesubsidieerd bedrijf, gespecialiseerd in de productie van de basismateialen voor de pap, biologisch verantwoord bestaande uit 9 verschillende granen. Dit bedrijf wil graag met Yuvalok samenwerken en levert het product dan ook voor lagere dan normale handelsprijzen.

Naast de Yuvalokschool in Hennur, Bangalore, zet Yuvalok zich ook in op scholen in de omtrek en word hetzelfde geboden aan nog ca 1000 kinderen. De Indiasche overheden zijn niet bepaald scheutig met het geven van ondersteuning en daardoor zijn organisaties als Yuvalok afhankelijk van donateurs waarvan HHH inmiddels haar steentje (nog steeds) bijdraagt sinds Dik en ik in Bangalore kwamen wonen in 2011.

Met HHH kan ik dat nog steeds met liefde doen omdat ik ook weer met liefde ondersteunt word door heel veel vrienden en kennissen. Ik ben daar heel blij mee natuurlijk. Ik heb het al zo vaak gezegd: elke Euro waarmee HHH ondersteunt word komt voor meer dan 100% terecht. Natuurlijk doen we zelf ook mee!

Yuvalok heeft een heel warme plek in mijn hart omdat de mensen van deze organisatie zich inzetten voor ruim 1500 kansarme kinderen die zonder Yuvalok totaal geen toekomst hebben. Als je dit met eigen ziet, maakt dat diepe indruk en wil je graag iets doen. Vandaar dat ik altijd op zoek ben naar scholen, zondagsscholen en/of clubs om een power point presentatie te verzorgen over het leven van deze kinderen. Deze indrukwekkende presentatie laat heel duidelijk zien hoe kansarme kinderen in de sloppen van Bangalore leven. Stuur me een bericht als je hier gebruik van wilt maken!

Nu voor komende Kerst wil Yuvalok alle ruim 1500 kinderen een kerstkado geven en een extra lekkere maaltijd. Dat kost natuurlijk veel geld en daarom wil ik een beroep doen op jullie, als lezers en sponsoren van HHH.

Maak een gift over naar HHH en wij zorgen dat het bij Yuvalok terecht komt!
SAMEN KUNNEN WE VEEL DOEN!!

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv “KERSTAKTIE YUVALOK”.

Alvast hartelijk bedankt!!

Een warme groet,
Hermien

ps. Ons laatste bezoek aan Bangalore was in 2016. We hebben toen ook weer een bezoek gebracht aan een sloppenwijk waar verschillende kinderen wonen die naar school gaan bij Yuvalok.

De update over het werkbezoek aan Colombo zal ik volgende week plaatsen.

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008