AYUBOWAN - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu AYUBOWAN - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

AYUBOWAN

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

15 Oktober 2015 | Thailand, Bangkok

For translation in English, please scroll down!

Lieve vrienden en bekenden,
Dit is de welkomst groet van Sri Lanka. Voor mij klinkt dit als muziek in mijn oren. Ik ben net weer terug en het was mijn derde bezoek dit jaar! Eerlijk gezegd is het best emotioneel vermoeiend; de verhalen van de mensen die ik ontmoet zijn vaak erg triest.

De mooie kant is dat we met ‘Hermiens Helping Hands’ heel veel hulp kunnen bieden met relatief weinig geld. Om een voorbeeld te geven: met 1000 rupees, omgerekend € 6,32 kun je heel veel doen, veel en veel meer dan in Nederland. Een ander voorbeeld: voor 400 rp, omgerekend € 2,53 kun je je buikje helemaal vol eten in de foodcourt met rijst, groeten en vlees. En het smaakt echt heel lekker! Zo’n maaltijd heb ik aangeboden aan Chaminda, die al een lange tijd geen werk heeft en dus ook geen inkomen. In de periode dat we in Colombo woonden, werkten we regelmatig samen. Hij wil ook graag iets doen voor mensen in moeilijke omstandigheden en nu zit hij zelf in de problemen. Geen ww of bijstandsuitkering betekent in ieder geval slapeloze nachten. Hij wil heel graag zorgen voor zijn vrouw en zoon van nu al weer 12 jaar. Wat is Nederland dan toch een geweldig land als je deze problematiek vergelijkt met heel veel andere landen! Het is echt heel goed om daar eens bij stil te staan…..en minder te mopperen..

Chaminda vertelde over een oudere vrouw, waarvan haar echtgenoot verlamd is en dus niet kan werken. Zij wil zo graag in haar Bijbel wil lezen, maar heeft geen geld voor een leesbril. In Sri Lanka, maar ook in India en Thailand, zijn veel arme mensen gewend om op een simpel matje op de grond te slapen. Als je wat ouder wordt, valt dit niet altijd mee. Zo vertelde hij over een andere oudere vrouw met rugproblemen die eigenlijk niet meer op de grond kan slapen. Een bed zou natuurlijk fantastisch zijn! Van HHH heb ik hem 12.000 rp (ongeveer € 75) gegeven voor deze 2 vrouwen om de problemen voor hen op te lossen.

Een poosje geleden heeft Chaminda een wat oudere tuc-tuc gekocht om als driver geld te verdienen. Helaas is er iets kapot gegaan en ik heb hem 15.000 rp, is € 95 gegeven om dit te kunnen repareren. Dankzij HHH kan hij nu zelf weer de verantwoordelijkheid voor zijn gezin nemen!! Dat is echt geweldig!

Een heel leuk bezoek was aan een gezin met 2 dochters waarvan de vader een aantal jaren geleden, ten gevolge van een ongeval, is overleden. Deze 2 kinderen kregen toen speelgoed van Rasika en Omar, de kinderen van Henk en Jolien, geadopteerd uit Sri Lanka. Deze kinderen had ik echt al heel lang niet meer gezien; het was een bijzonder weerzien! In een heel armetierig slumhutje kreeg ik van deze meiden oorbellen. Ze deden ze zelf in mijn oren. Wat ontzettend lief!!! Na een poosje kwam er een wat oudere jongenman om extra lessen te geven aan een aantal kinderen die wonen in deze buurt. Wat kan er toch veel in een super klein armetierig hutje!! Maar ik ben echt heel blij dat ik niet zo woon!!!

Als ik een bezoek breng aan ‘Salvation Army’ maakt dat altijd weer een hele diepe indruk! We waren uitgenodigd op ‘World Children Day’. Er werd gezongen, gedanst en toneel gespeel. Erg leuk om te zien, maar als je dan, later, de verhalen hoort van de meisjes/vrouwen/kinderen die er wonen, raakt dat me heel diep.…… Zo is er sinds kort een meisje van 8 jaar dat misbruikt is door vader en opa. Ze kan niet eens naar school omdat ze allerlei seksuele handelingen gaat doen bij de kinderen in haar klas. Ze weet niet beter dan dat dit normaal is. Dit meisje is voor haar hele leven kapot gemaakt! Een ander jong meisje, ze is net 14 jr geworden, heeft een baby gekregen waarvan haar eigen vader de verwekker is. Een ander meisje van 16 is zwanger van haar eigen vader. Als deze verhalen een gezicht krijgen, maakt dat diepe indruk…..

De laatste jaren zijn er veel buitenlanders vertrokken uit Sri Lanka. De oorlog is voorbij, dus NGO’s trekken zich meer en meer terug. Dat betekent voor organisaties minder (financiele) hulp en vrijwilligers die zich inzetten. Zo ook voor ‘Salvation Army’, het tehuis voor ongewenst, zwangere meisjes/vrouwen en jonge moeders onder de 18 jaar. Eén van de medewerkers, Swarna, vroeg of ik de zwangere en net bevallen vrouwen/meisjes kan helpen met een speciaal hulpprogramma. Zij hebben extra voeding nodig zoals, melk, eieren, vlees en fruit wat nu niet gegeven kan worden. Dit zijn ook relatief kostbare produkten in Sri Lanka. Maureen zal hiervoor zorgen door iedere week met Swarna te overleggen wat noodzakelijk is. Van HHH donaties heb ik Maureen € 250 gegeven speciaal voor deze vrouwen.

Verder hebben we voor de zwangere vrouwen en net bevallen moeders die er nu zijn, melkpoeder, waspoeder, thee, suiker, thermoskannen, body zeep, baby zeep en shampo en andere verzorgings producten voor de babies gekocht. Hier zijn ze natuurlijk ontzettend blij mee; deze vrouwen hebben echt helemaal niets! Voor de probleem meiden (op dit moment bijna 50) die hier ook opgenomen zijn, hebben we bodyzeep en waspoeder gekocht. Naast de € 250 voor extra voeding,
was dit € 165. .

We hebben ‘Kusum Sevena’ bezocht. Op deze preschool zitten 8o kinderen, allemaal afkomstig uit de sloppenwijk vlak achter de school. Wegens ziekte heeft Sister Monica de leiding overgenomen van Sister Mary. Deze school wordt in stand gehouden door de Katholieke kerk, maar ook hier zijn giften natuurlijk van harte welkom. Na overleg met Sister Monica hebben we 80 rugtassen gekocht. Deze worden cadeau gegeven tijdens de kerstviering. Maureen heeft deze in Petta gekocht, natuurlijk met korting! Per stuk 325 rp, omgerekend iets meer dan € 2. Totaal 26000 rp, omgerekend € 165,-

Tijdens ons gesprek met Sister Monica kwam er een mevrouw langs met een kunstbeen. Ik had haar verhaal al eerder gehoord. Haar naam is Seetha en tijdens haar werk op de preschool kreeg ze een ongelukje. Ze ging naar het ziekenhuis en daar werd geconstateerd dat zij een ernstige vorm van suikerziekte heeft. Inmiddels is haar onderbeen geamputeerd, spuit ze insuline en is ze baan en inkomen verloren. We hebben haar hutje in de slum bezocht en het ziet er heel slecht uit; het grootste probleemis dat het niet waterdicht is. Een paar dagen later ontmoetten we haar weer nu met haar echtgenoot. Ik heb Maureen 25.000 rp. gegeven en zij zal dit bedrag beheren voor reparatie van het slumhutje. Omgerekend € 160.

We hebben ook weer bij het “Four Square Child Development Center Wattala” bezocht, waar 17 kinderen/jonge mensen wonen. Hier is mijn buitenlandse loopbaan in 2008 begonnen. Met Maureen als tolk heb ik intensief gesproken met een van de meiden die dit tehuis wil verlaten omdat ze meer vrijheid wil. Ze is afkomstig uit een sloppenwijk waar ze woonde met haar oma. Dit is geen goede omgeving voor haar; er wordt veel drugs en alcohol gebruikt en de gevaren liggen om de hoek! Zo nu en dan komt mijn opleiding maatschappelijk werk goed van pas, merk ik. Ik hoop en bid dat ze kiest voor het goede!
Al met al was het een druk, emotioneel heftig, maar ook mooi bezoek aan Colombo.

SAMEN MET JULLIE ALS SPONSORS HEBBEN WE HEEEEL VEEL MENSEN MOGEN HELPEN!! GEWELDIG!!

Ik denk vaak: zouden jullie maar even om een hoekje kunnen kijken! Maar door middel van mijn blog met foto’s hoop ik jullie duidelijk te maken dat een gift voor HHH helemaal gebruikt wordt voor de mensen die het zo hard nodig hebben! Het is mijn passie om dit nog lang te mogen doen! Dank jullie wel voor het vertrouwen in mij!!

In totaal hebben we € 1223 uit kunnen geven!! Heb je vragen? Stuur me een berichtje. hermien@solcon.nl Het is echt te veel om alles in een update te verwerken.

Wil je mee doen? Heel graag! NL 46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH

Lieve groet,
Hermien

Oh ja, in juni dit jaar hebben we voor een hoog zwangere, jonge vrouw bijna een complete babyuitzet gekocht voor 7000 rp. Is ongeveer 45 euro. Deze vrouw heb ik nu weer ontmoet, maar nu met haar prachtige dochtertje. Mooi om te zien!

Beloved readers,

AYUBOWAN, that is the welcome word when you arrive in Sri Lanka. For me it sounds still very much as usual! It was my third visit this year. Colombo is still a little bit home and I like it very much to return every now and then. This time was a real working visit. Together with my friend Maureen we met a lot of people who need some help. I am very grateful that I am able to help thanks to all my HHH (Hermiens Helping Hands) sponsors.

All together we were able to spend € 1223. In Sri Lankan Rupee it is 193.234!!! This is really a big amount. I stayed with a Dutch family, Nicolet and Herald with their two children and it was very nice to spent time with them. After some emotional visits, it was very relaxing to come back in their home. Thank you Nicolet!

I will write about some visits: we went to a family in a very poor shed in a slum. I know that family already for a few years. They have two beautiful, lovely girls. But very sad, their father died due to an accident. Some years ago we also visited them and we were able to hand over some beautiful toys to the children. These toys were a gift from two adopted children from Sri Lanka (our friends), Rasika and Omar. I was very happy to meet this family again! These children surprised me with some nice earrings which they put in. How sweet! These children do not have anything and they gave me a present!! After some time a young man came inside the house and he started to teach these children and a few other children that came in. All were sitting on the floor, of course. They understand very well that education is important!! That makes me happy!!

We received an invitation for ‘World Children Day’ from ‘Salvation Army’ on the 1st of Oktober. The children were singing and dancing in a beautiful way. They were dressed like little princes and princesses. But if you hear the reasons behind why these girls are admitted in this home, it will break your heart, very sad... I met a girl with a baby in her arms who just turned 14 and her own father is also the father of her baby... Another girl, she is 16 and pregnant from her own father as well… An 8 year old girl is abused by her father and grandfather…

These stories are TERRIBLE!!! How can these children survive and grow up in a normal way!! We were able to buy some important goods like: body soap, washing powder, babyshampo and babysoap, milkpowder for the young mothers and pregnant girls, tea and suger, cookies and thermos.
One of the workers, her name is Swarna, asked me help for a nutriticous food program for the young mothers and pregnant girls. They need some extra food, for example: eggs, fruits, milk and meat. Again I am very grateful that we have the possibility to help!! I gave Maureen 40.000 rp (€250) for this special need. Maureen will go to Salvation Army every week and discuss with Swarna about the necessary requirements.

We visited ‘Kusum Sevena’, a preschool for 80 slumchildren. We discussed with sister Monica, who took over from sister Mary (she is very sick) and bought 80 schoolbags in Pettah. This is a Christmas gift for all the children who come to this school. We also met Seetha, who was working at this school as charlady and she is living with her family in this slum in a very poor shed. Her house is not watertight so we like to help this family. On my last day I gave 25.000rp (160 euro) to Maureen. It is better not to give the money to the family!

As usual we went to Wattala to meet the children of “Four Square Child Development Center Wattala”. Always very nice to visit this place. Some of these kids we know for more than 7 years. I bought a delightful chocolate cake. Mmmm, everybody likes this very much! I spoke to one of the girls who wished to go back to her slum, where she was living with her grandmother. It is a very dangerous place for a young girl, but she desired to have more freedom. Maureen was my interpreter, so I could speak with the girl in an intense way. I have seen many young girls with a lot of problems and I really hope and pray that this girl will chose the best way!

Some years ago we were working with Chaminda. He also likes to help people, but more than a year ago he lost his job. Very difficult to survive because you do not have social security in Sri Lanka. In the Netherlands we have a very good social security system and a lot of people still grumble. Some months ago Chaminda bought a old tuc-tuc but…unfortunately it was damaged. That means no money and sleepless nights! Chaminda has a wife who is ill and a 12 years old son. From HHH I gave him 15.000 rp (€ 95) to repair his tuc-tuc. Now he is able to earn money for his family!

Together with all my sponsors we were able to help a lot of people and I am very happy, of course!! Thanks a lot!!! Without them it was not possible!!!

If you have questions, or like to help, please send me an email: hermien@solcon.nl

Blessings,
Hermien

In June this year, we bought a lot of baby items for a young pregnant girl. Now I met this girl again, with her beautiful daughter!

  • 15 Oktober 2015 - 14:50

    Dorina:

    Lieve Hermien,
    Wat weer een indrukwekkend en emotioneel drukkend verhaal. In gedachten was ik weer even bij je. Wat geweldig eigenlijk dat je sommigen zoveel jaren kan volgen. Nu zie hoe jou hulp werkt. Ik ben trots op je!!!
    Een hele dikke knuffel van mij en ik hoop dat je dit nog lang mag doen. Dan ga ik weer een keer met je mee.
    Liefs van Dorina

  • 20 Oktober 2015 - 19:33

    Sanne:

    Lieve Hermien,

    Super mooi om weer te lezen! :-) ik heb natuurlijk het voorrecht om een beeld te hebben bij bijna alles wat je schrijft! Fijn dat je weer zoveel hebt kunnen doen en betekenen in Sri Lanka! Zij hebben ook blijvend een speciale plek in mijn hart! Hoop jullie snel weer eens te ontmoeten!

    Veel liefs Sanne

  • 27 Oktober 2015 - 20:39

    Diny Jansen:

    Hoi Hermien,
    Ik heb je gevonden. Wat een mooie verhalen allemaal.
    Wat wat je moeder blij toen ze hoorde dat je binnenkort bij haar op bezoek komt. Ze was heel erg ontroerd. Het wat voor haar echt een lichtpuntje. Vond het zo mooi voor haar. Hopelijk tot ziens. Liefs, Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 742
Totaal aantal bezoekers 557896

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: