Veranderingen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Veranderingen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Veranderingen

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

31 Oktober 2017 | Thailand, Bangkok

Lieve mensen,

Zoals jullie allemaal wel weten is de afgelopen week in Thailand een heel bijzondere week geweest. Honderdduizenden mensen hebben afscheid genomen van hun geliefde koning Bhumibol. Donderdagavond, plaatselijke tijd, is hij gecremeerd.
Aan de plechtigheden rond de crematie, die woensdag al begon en vijf dagen heeft geduurd, ging ongeveer een jaar van voorbereidingen vooraf.

De militaire regering van Thailand trok er zo’n 3 miljoen Thai Bhat (bijna 77 miljoen Euro) voor uit. Naar schatting kwamen er 250 duizend mensen op de plechtigheid af. Koningin Maxima vertegenwoordigde ons land. We hebben haar duidelijk en meerdere keren op tv gezien, samen met koningin Mathilde van Belgie.

De Thaise koning overleed op 13 oktober vorig jaar na 70 jaar op de troon gezeten te hebben. Hij was in Thailand heel erg geliefd; hij werd gezien als een stabiliserende factor in een land met veel politieke onrust en meerdere militaire coups.

De belangstelling voor de crematie is enorm. Twee dagen voor de crematie wachtten al duizenden mensen om maar verzekerd te zijn van een goede plek. Ze brengen dus ook de nacht en soms zelfs 2 nachten door op het trottoir, regelmatig in de regen. En als het hier regent gaat het meestal met flinke stortbuien!!

Vooral toeristen en expats moeten voorzichtig zijn want er geldt een verbod op het beledigen van het koningshuis en de straffen zijn echt heel zwaar! Sinds de staatsgreep van drie jaar geleden zijn meer dan honderd mensen gearresteerd op verdenking van majesteitsschennis. Eén enkele belediging van het koningshuis kan leiden tot 15 jaar cel! Dik heeft van collega’s te horen gekregen dat je moet oppassen met wat je zegt. Het leger is aan de macht en heeft overal in het land ‘oortjes’.

Al sinds het overlijden van koning Bhumibol zijn de bewoners van Bangkok gekleed in het zwart. Als je op straat loopt of in de metro zit, zie je direct wie toerist is. Zij zien er vrolijk uit in hun gekleurde kleding. Wij dragen ook steeds donkere kleding, uit respect. Dik heeft een aantal zwarte overhemden en lange broeken gekocht om te dragen als hij naar zijn werk gaat. Ook zijn company heeft alle medewerkers een paar zwarte polo shirts gegeven om gepast gekleed te gaan. Ik noem Dik nu steeds ‘Man in Black’. Zelfs zijn bril is zwart, alleen zijn haar niet.

Overal zie je grote posters hangen van de overleden koning. Rondom de foto’s zijn grote bossen bloemen en planten neer gezet. Die staan er dus al ruim een jaar en rondom de posters van de koning hangen wit/zwarte rouwslingers. Door de luchtvervuiling is het wit al lang niet wit meer; het is grijs geworden (In Bangalore zou je het verschil al niet meer zien, alles pikzwart).

Op donderdag, de dag van de crematie, waren de winkels gesloten en was iedereen zoveel mogelijk vrij om de plechtigheden te volgen. Wij ook! Dik had dus een vrije dag en we hebben op de tv de ceremonie gevolgd. Zo nu en dan met veel verbazing! Om een voorbeeld te noemen: als mensen in de buurt van de nieuwe koning komen, kruipen ze met hun knieen over de grond en zo nu en dan gaan ze er zelfs bij liggen, allemaal uit respect.

De zoon van Bhumibol, de 64-jarige Maha Vajiralogkorn, is afgelopen donderdag formeel uitgeroepen tot nieuwe koning, maar de officiële kroning volgt pas eind volgend jaar, in een ceremonie met rituelen uit het boeddhisme en het brahmanisme. Brahmanisme is feitelijk een vroege vorm van het hindoeisme.

In Thailand wordt voor iedere vorst een nieuw crematorium gebouwd op het terrein van het koninklijk paleis. Het wordt naast een functioneel gebouw ook een kunstwerk en blijk van zijn manier van leven. Het bouwen van dit crematorium past bij de bijna goddelijke status van Koning Bhumibol.

Voor ons, als expats, was dit heel bijzonder om mee te maken. Ik ben ook benieuwd of ik nu inmiddels nu weer andere kleding dan zwart kan dragen. Vanmorgen heb ik even boodschappen gedaan en toch, voor de zekerheid, heb ik maar zwarte kleding aan gedaan.

Vanaf 2 november tot het einde van de maand is het crematorium te bezichtigen. We hopen dat we daar nog tijd voor hebben want……….

Vanaf half november gaat Dik voor 5 of 6 maanden in Peru werken. Voor deze periode zullen we ons in Lima, hoofdstad van Peru, vestigen. Dik gaat even over van Pöyry Asia naar Pöyry Peru. Na deze periode gaan we gewoon weer terug naar Bangkok.

Dat betekent voor mij dat ik, holderdebolder, morgenochtend nog even een week naar Sri Lanka ga. Ik wil mijn vaste projecten een financiele injectie geven ivm de komende kerstperiode.
Het is de gewoonte dat instellingen en scholen tijdens een Christmas party kado’s geven aan hun bewoners/leerlingen. In tegenstelling tot wat wij gewend zijn, gaat het hier om nuttige surprises. Bijvoorbeeld een voedselpakket voor armlastige families of een baddoek of nachthemd voor de bewoners van het bejaardenhuis van ‘Salvation Army’. Voor de 80 kinderen van de preschool voor sloppenwijkkinderen kopen we meestal een rugtasje met beker en lunchbox enz.

Wil je een gift geven voor de kerstaktie heel graag!!

NL 46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv Kerstaktie HHH

lieve groet,
Hermien

• 31 Oktober 2017 - 15:35

Gerda Dieleman:

Het lijkt me heel bijzonder en indrukwekkend om dit van zo dichtbij mee te maken. Jullie gaan dus half november naar Peru! Je maakt zo nog wel eens wat mee, je kunt eigenlijk wel zeggen dat jullie leven niet eentonig is. Een hele goede tijd daar toegewenst, de hartelijke groeten, Nico en Gerda Dieleman

• 01 November 2017 - 08:57

Imkea:

Heel veel zegen in Peru!

Groetjes Imkea

• 01 November 2017 - 17:03

Marianne:

Hai Hermien, wij hebben de beelden van de crematie natuurlijk ook op het journaal gezien, maar het is iets anders om het zo van dichtbij mee te maken, dat moet heel bijzonder zijn!
    En dan binnenkort naar Peru, jullie worden echte wereldburgers ;)
    Een hele gezegende tijd daar gewenst!
    Lieve groetjes van Henk en Marianne

• 03 November 2017 - 16:35

Limana Dirkmaat:

Hoi Hermien, wil je even je emailadres doorgeven?
    groetjes van Limana

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008