Maslov - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Maslov - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Maslov

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

13 Februari 2022 | Nederland, Dronten

Hallo allemaal,

We zijn al weer op de helft van de 2demaand in het nieuwe jaar. Veel mensen starten met het nemen van goede voornemens. Eerlijk gezegd doe ik dat nooit; het leven gaat verder zoals het ging en ik hoop natuurlijk dat we in goede gezondheid verder mogen gaan met onze lieve kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden.

Gezondheid is een groot goed. Nu we ouder worden, besef ik dat steeds meer. Wij vinden het heerlijk om te genieten van de natuur tijdens mooie wandelingen. Wat een geluk dat we dat samen kunnen doen en dat we daar samen ook zo van mogen genieten!!

Een paar dagen geleden had ik Maureen weer aan de telefoon. Ze was net jarig geweest en ik hoorde aan haar stem dat ze erg blij is dat ze deze dag mocht vieren met haar moeder, familie en vrienden in haar eigen huis in Colombo. Wat dat betreft is Maureen een open boek. Ik hoor aan haar stem hoe het met haar is.

In het voorjaar van 2008 hebben we elkaar leren kennen in Colombo. Bijna 14 jaar geleden. Onvoorstelbaar! Tijdens dit telefoongesprek werd ik direct weer geconfronteerd met de harde werkelijkheid in Sri-Lanka. Maureens’ moeder, ik noem haar ‘amma’ (betekent ‘mama’ omdat ze zo’n bijzondere, lieve vrouw is) is gediagnosticeerd met suikerziekte en heeft iedere dag medicatie nodig. Tja……..er is geen ziektekostenverzekering dus alle kosten moet ze zelf betalen. De kosten zijn per maand, omgerekend, 60 euro en dat is een flink bedrag voor deze familie!

In Sri-Lanka worden uberhaupt geen diabeteshulpmiddelen vergoed door een ziektekostenverzekering, las ik op internet (overigens een bericht van 2019, maar er is niets veranderd). Voor mensen met een niet al te grote beurs zijn ziektekosten natuurlijk een groot probleem.

Heel bijzonder vind ik het om te horen van Maureen dat ze verschillende keren met haar ‘amma’ van 82 jaar voedselpakketten heeft gebracht bij mensen die het niet breed hebben. Eigenlijk kun je beter zeggen dat deze mensen gewoon arm zijn in de meest beroerde zin van het woord. Wat geweldig voor Maureen dat ze dit samen met haar moeder kan doen!! Op zo’n moeder ben je natuurlijk trots! Maureen heeft het dus niet van een vreemde dat ze altijd mensen wil helpen!

Een poosje geleden hadden we nog contact via een video-call. Met een paar vaste bewoners van ‘Salvation Army’ was ze gaan lunchen in Piliyandala. Een heel bijzonder uitje voor deze vrouwen die een licht verstandelijke beperking hebben. Van één van de vrouwen die ik al jaren ken, vertelde Maureen even in het kort haar levensverhaal. De moeder van deze jonge vrouw bracht haar op 5-jarige leeftijd naar een kindertehuis van ‘Salvation Army’ en kwam nooit meer terug. Deze jonge vrouw heeft haar moeder en overigens niemand van haar familie ooit meer terug gezien!! Zoiets kunnen wij ons niet voorstellen en wat afschuwelijk voor deze vrouw!

Uitjes zijn voor deze vrouwen heel bijzonder. Dat gebeurt bijna nooit en Maureen heeft ze getrakteerd. De twee begeleiders van ‘Salvation Army’ waren Shanti en Sarojini. Voor mij natuurlijk erg leuk om hen dan ook weer even te zien, via de video call.

Eind november was Dik een paar dagen voor zijn werk in Colombo en had hij de mogelijkheid om Rohini Ramyalata, ook werkzaam bij ‘Salvation Army’ een donatie te overhandigen. Zoals ik al schreef, kookt zij maaltijden, samen met een aantal helpsters, om uit te delen aan mensen die op straat zwerven. Door Corona zijn veel mensen hun werk kwijtgeraakt en velen moesten hun huis verlaten omdat ze de huur niet meer konden betalen. Ook onvoorstelbaar voor ons, maar de harde werkelijkheid voor mensen in Sri-Lanka.

Heel kort daarna stuurde ze me al foto’s van haar werkzaamheden. Ik zal er een paar plaatsen, dan hebben jullie een beetje een idee. Ook belt ze me regelmatig, dus ik zit zo nu en dan met mijn hoofd in Colombo.

In november heeft Dik ook de broer van Maureen, Robinson, een donatie gegeven voor oa 55 voedselpakketten. Net nadat Dik weer vertrokken was, kwam Maureen aan in Colombo op 29 november. Broer en zus hebben heel veel voedsel ingekocht voor veel families die imiddels een pakket hebben gekregen. Zo nu en dan belt Maureen me op als ze bij bekenden is. Dat is natuurlijk ontzettend leuk. De mensen bedanken mij, maar ik wil deze dank heel graag doorspelen naar jullie die dit belangrijke en mooie werk sponsoren.

Deze mensen zijn zo ontzettend blij en dankbaar met zo’n pakket! Zoals ik in mijn vorige blog al schreef zijn de voedselprijzen gigantisch ophoog gegaan. Dat betekent voor veel mensen dat ze te weinig financiele middelen hebben om hun eten te kunnen kopen. Ook Dik heeft via zijn (beter bemiddelde) contacten wel begrepen dat de voedselprijzen enorm waren gestegen, ook voor diegenen die beter bij kas zitten. Hij had ook al gezien vanuit de auto dat simpele groentes ongeveer 4 keer zo duur waren als hij zich kon herinneren en dat is nog niet zo heel lang geleden.

Deze problemen doen me denken aan de periode, ongeveer 25 jaar geleden, toen ik tijdens mijn opleiding voor maatschappelijk werk, hoorde over de piramide van Maslov. Deze beschrijft de verschillende lagen in de behoeften van mensen waar opeenvolgend aan moet worden gedaan. Als je deze piramide niet kent, kijk dan even naar de bijgeplaatste foto.

Het idee is dat mensen pas streven naar het vervullen van behoeften op een hoger nivo in de piramide, als aan de behoefte op het lager nivo is voldaan. Het zijn behoeften die van toepassing zijn in ieders leven.

In Colombo zijn veel mensen bezig met de basisbehoeften van het 1steen 2enivo. Op nummer 1 staan de lichamelijke behoeften zoals eten, drinken en slapen. Als deze eerste behoeften niet direct beschikbaar zijn, dan hebben mensen geen behoeften aan zaken die in de andere vier categorieën vallen.

De 2debehoefte is veiligheid, orde, gezondheid en stabiliteit in je leven en op 3 staat: sociale behoeften, zoals liefde, vriendschap en genegenheid. Op het 4enivo staat: erkenning en waardering en als laatste op nummer 5 staat zelfontplooiing of zelfrealisatie, studie en zelfbewustzijn. Maar dat is voor de gemiddelde Sri Lankaan een utopie.

Wat zijn wij in Nederland dan ‘bofbipsen’. Aan heel veel behoeften kunnen hier worden voldaan en dat vinden we eigenlijk heel gewoon. Tijdens de periode dat we in het buitenland woonden, zijn mijn ogen geopend en heb ik heel andere situaties gezien waardoor ik deze piramide van Maslov beter ben gaan begrijpen.

Mede daardoor, denk ik, ben ik niet zo mopperig over de situatie rond Corona en de dingen die we allemaal niet meer kunnen. Wij, Dik en ik, zitten in de leeftijd dat we er niet zo veel lastvan hebben. Voor jonge gezinnen, jongeren en ouderen is het veel moeilijker om met de situatie rond de Covid pandemie om te gaan. Wij zijn eigenlijk best verwend als ik ons leven vergelijk met de mensen die wonen in landen waar wij gewoond hebben zoals, Sri-Lanka, India, Thailand en Peru.

Omdat ik zoveel mensen heb ontmoet die in armoede leven, wil ik heel graag iets doen om deze mensen te helpen. Het gaat dan om de basisbehoeften die we allemaal hebben! Het is natuurlijk maar ‘een druppel op de gloeiende plaat’. Maar niks doen is voor mij geen optie!!

Op mijn vorige blog schreef ik over een een kinderhuis van Salvation Army waar geen wasmachine was. Een sponsor heeft 450 euro gedoneerd!! Wat een mooi gebaar!! Maureen heeft de wasmachine gekocht en laten bezorgen bij het kindertehuis.

Voor het Elderlyhome, ook van ‘Salvation Army’ heeft Maureen met Robinson (broer), tassen gekocht met noodzakelijke, bruikbare spullen zoals: mondmaskers, zeep om kleding te wassen, bodyzeep, tandpasta en natuurlijk ook wat lekkers!

In totaal hebben we 2500 euro kunnen geven voor hulp aan mensen in Colombo! Echt een heel mooi bedrag!!

Daarnaast hoorden we van ‘ProVision Asia’, organisatie voor mensen met een beperking, dat zij niet voldoende financiele middelen hadden om de kinderen van ‘Mithra Special School’ een kerstkado te geven. Op deze school heb ik verschillende jaren als vrijwilliger gewerkt. We hebben nog 1000 euro kunnen overmaken voor deze organisatie. Voor meer info over deze organisatie: www.provisionasia.org

Heel graag wil ik iedereen die heeft bijgedragen om dit allemaal mogelijk te maken, heel hartelijk bedanken!!

SAMEN KUNNEN WE MEER DOEN!!

Heel graag wil ik doorgaan met dit mooie en belangrijke werk. Wil je meehelpen? Heel graag!!

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH

Een lieve groet,

Hermien

PS, helaas lukt het op dit moment foto's bij te plaatsen, maar ze komen eraan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 557778

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: