Inflatie treft vooral de minder bedeelden. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Inflatie treft vooral de minder bedeelden. - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Inflatie treft vooral de minder bedeelden.

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

13 April 2023 | Nederland, Dronten

En jullie dachten dat (alleen) in Nederland alles duurder aan het worden is…..

Lieve sponsoren en lezers,

Dat kosten voor levensonderhoud in Nederland flink gestegen zijn zal niemand ontgaan zijn. Ik hoorde afgelopen week op het nieuws in Nederland dat de prijzen wel 30% zijn gestegen in vergelijking met 2 jaar geleden.Maar dat is zeker niet alleen in Nederland, maar in veel landen in Europa en ver daarbuiten.

Mijn echtgenoot, Dik, is net weer terug van een project in Dubai en sprak iemand uit Sri Lanka die daar ook werkte. Die persoon was kortgeleden voor een bezoek teruggeweest in Sri Lanka en hij vertelde dat het voor de ‘gewone’ man bijna niet meer te doen is. Prijsstijgingen zijn extreem en in veel landen in het verre Oosten brengt dit grote groepen mensen naar de afgrond. Waar wij in Nederland toch veelal kunnen terugvallen op ondersteuning van het rijk of gemeenten, geldt dit voor de meeste mensen in die landen helaas niet.

De laatste tijd heb ik weer intensief contact met Maureen, die sinds begin februari in Colombo is. Haar moeder is ernstig ziek vanwege diabetes. Ze heeft een aantal open wonden op haar arm die er echt afschuwelijk uitzien en niet willen genezen. Maureen bezoekt regelmatig het ziekenhuis, maar helaas de wond wil niet helen. Ze heeft ook veel pijn, dus voor Maureen is het fijn dat ze nu bij haar moeder is en haar kan ondersteunen. Gemakkelijk is het niet, want ze wordt natuurlijk ook weer geconfronteerd met de grote armoede en enorme tekorten die er in SriLanka heersen.

In SriLanka is de stijging van kosten voor levensonderhoud voor iedereen hetzelfde, maar niet iedereen heeft een even grote beurs. De verschillen tussen arm en rijk zijn in landen in ZO Azie extreem veel groter dan wij kennen in Europa. Een voorbeeld: in 2021 was de prijs voor een kilo rijst 120 rupees en nu is dat 250 rupees, meer dan het dubbele dus (1000 LKR ofwel Sri Lankan Rupees is ongeveer gelijk aan 2.80 Euro). Een ander artikel wat ik altijd kocht voor bijvoorbeeld het Elderly Home van Salvation Army, is melkpoeder. De ouderen in SriLanka drinken graag thee met melk. De prijs van een pak melkpoeder was in 2021 nog 810 rupees. Toen was het al duur en was dit een luxe product voor veel mensen. Nu is de prijs verhoogd tot 3000 rupees!!!

Op 20 maart heeft het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een lening van 3 miljardUS Dollar voor SriLanka goed gekeurd. Met het geld hoopt het Aziatische land uit de ergste economische crisis sinds de onafhankelijkheid (in 1948) te komen.Aan deze deal is bijna een jaar gewerkt en hij wordt gezien als reddingsboei om uit economische malaise te komen. De bevolking gaat al tijden gebukt onder stijgende prijzen en tekorten aan veel basisprodukten zoals eten, medicijnen en brandstof. De onrust werd steeds groter, wat uiteindelijk leidde tot massademonstraties, die op tv te zien waren.

Voor de minder bedeelden is er gratis ziekenhuiszorg. Helaas is er een ernstig tekort aan medicijnen en de wachttijden zijn enorm. Voor Maureen’s moeder bijvoorbeeld is de wachtijd minimaal 6 maanden. Steeds meer mensen komen op de wachtlijst van het General Hospital omdat de andere ziekenhuiszorg, de private hospitals, niet meer te betalen is. Het gevolg is dus dat de wachttijden voor het General Hospital steeds langer worden.

In dit ziekenhuis in Colombo ben ik een paar keer geweest. Indrukwekkend!! Mensen liggen op een zaal met ongeveer 50 of 60 personen en de familie moet zorg dragen voor de maaltijden van de patient. De bedden staan erg dicht op elkaar, dus weinig privacy. Totaal niet te vergelijken dus met onze ziekenhuizen.

Even terug naar de kerstgiften. Ik schreef over een school voor slumkids waar ongeveer 40 kinderen geen schoenen hadden. Ik kreeg foto’s van Maureen dat de omtrek van de voeten op een vel papier getekend werden (zie de vorige update). Inmiddels zijn er voor 42 kinderen schoenen gekocht. Maureen’s broer Robinson, is mee gegaan naar het magazijn om de juiste schoenen uit te zoeken. Maureen heeft de schoenen bij de kinderen thuis gebracht. Een heel werk dus. Maar de kinderen en hun ouders zijn natuurlijk ontzettend blij!!!!

Heel hartelijk dank aan alle sponsoren!! Trouwens, wat prijzen betreft het volgende. In december was de prijs voor een paar schoenen 2600 rupees. In februari was de prijs gestegen tot 4400 rupees!!!

Ik heb een foto ontvangen van de rekening. In totaal hebben we uitgegeven aan schoenen, afgerond 160.000 rupees, ongeveer €448. Per stuk is dat €10,60 voor een paar schoenen. Als je dat niet kunt kopen voor je kind is dat toch echt wel armoede!!!!

Maureen heeft het Elderly Home bezocht van Salvation Army. Natuurlijk zijn er de afgelopen jaren verschillende ouderen overleden, maar ook een paar ken ik nog goed! Zo is Martha er nog steeds. In maart 2018 hebben we voor haar een ventilator kunnen kopen. Martha is verlamd en ligt de hele dag op bed. Maureen bezocht haar en ze bedankte ons heel hartelijk voor de fan die voor een beetje verkoeling zorgt, als er tenminste elektriciteit is. Ze vertelde Maureen een erg triest verhaal: door haar verlamming is ze incontinent geworden, maar incontinentie materiaal is te duur om te kopen. Wat afschuwelijk!!!! Wat dieptriest!!!

Om heel eerlijk te zijn, ben ik op zoek naar nieuwe sponsoren. Per maand komt er ongeveer 200 euro binnen. Als ik de intens trieste verhalen hoor van Maureen doet dat echt iets met mij en wil ik heel graag meer mensen helpen.

Ze heeft zelf ook grote moeite om rond te komen met alle ziektekosten voor haar moeder. Ze probeert zo goedkoop mogelijk haar boodschappen te doen. Zo liep ze op een soort overdekte markt en ze zag een oudere vrouw die er armoedig uitzag en op kapotte slippers liep. Maureen observerveerde haar en steeds pakte ze iets, vroeg de prijs en legde het weer weg. Aan het eind stonden ze allebei bij de kassa en toen ze de prijs hoorde, legde ze toch weer iets weg. Maureen had het gevoel dat deze dame hulp nodig had en ze maakte een praatje. Ze gaf haar 1000 rupees, is €2,80. De oudere dame begon direct te huilen. Overigens, mijn laatste bezoek was in 2019 en toen was 1000 rupees nog €5,60 euro.

Deze oudere dame was zo dankbaar!! Zo is Maureen!! Ze heeft een hart van goud!!!

Ik hoop echt dat er weer mensen komen die HHH wil sponsoren!!!

We hebben op 21 maart nog 1300 euro overgemaakt voor financiele hulp aan mensen in Colombo. Maureen wil graag weer voedselpakketten uitdelen, die helaas zo hard nodig zijn.

Met de hand op mijn hart beloof ik dat iedere gift voor meer dan 100% gebruikt wordt voor het goede doel!! Alle kosten betalen we namelijk zelf!!! Welke organisatie heeft dat? Stuur me een email als je ook wilt helpen: sailaway@solcon.nl of stuur een donatie naar de rekening van Hermiens Helping Hands (NL46 INGB 0008 9724 68, tnv H.J. Hoogeveen)

Lieve groet,

Hermien


  • 14 April 2023 - 18:58

    Rixt:

    Hoi Hermien,

    Wat toch weer een schrijnend verhaal. Sri Lanka heeft het zo verschrikkelijk moeilijk. Ik hoor deze verhalen ook en het is vreselijk hoe de mensen en vooral de kwetsbaren het zo enorm zwaar hebben. Gelukkig komt het toerisme weer wat op gang zodat er weer wat inkomsten zijn, maar helaas raakt dit nauwelijks de armen.

    Heb je al eens een aanvraag gedaan bij de Odd Fellows in Dronten? Zou ik zeker (nog) eens doen.

    Groet en veel succes met de actie. Ik weet dat iedere euro op de juiste plek komt en zal Maureen steunen met een gift. Een fantastische vrouw en ik heb prachtige herinneringen aan haar en de projecten die we met haar mochten bezoeken in 2015! Dank voor al je goede werk.


  • 08 Mei 2023 - 13:00

    Jennie Keijzer:

    Hallo Hermien,

    We willen de komende 2 maanden jou sponseren door de verkoop van kaarten , gemaakt door vrijwilligers van Stichting Kreativo.

    Hartelijke Groeten

    Jennie Keijzer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 557715

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: