De gevolgen van het Corona virus - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu De gevolgen van het Corona virus - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

De gevolgen van het Corona virus

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

16 Juni 2020 | Nederland, Dronten

Lieve lezers,

Al een paar maanden zijn we in de ban van het Corona virus. Op allerlei manieren word je er mee geconfronteerd, of je nu wilt of niet. Het virus gaat de hele wereld over en maakt veel slachtoffers.

Sinds maart kunnen we niet meer op bezoek bij mijn schoonmoeder die begin juni 99 jaar is geworden. Wat is het leven dan hard; van de familie mocht niemand komen om haar te feliciteren. Gelukkig heeft ze wel heel veel kaarten gekregen, want dat hadden we samen als familie afgesproken.

Op 1 mei hebben we mijn moeder, ze is begin juni 90 geworden, verhuisd naar een zorgcentrum. Het was niet vertrouwd meer voor haar om nog langer alleen te wonen. Het ging allemaal ineens erg snel en in verband met Corona moest de verhuizing in één dag gedaan worden. Pfff, dat was een hele klus!! En voor mijn moeder ook heel pittig! Na die ene dag, mochten we niet meer bij haar komen. Wat ontzettend triest!! Wel kunnen we buiten, op afstand met haar spreken.

Als je de kranten leest en tv kijkt, is er veel verdriet bij ouderen die hun familie moeten missen. Maar ook zijn er schrijnende situaties van gehandicapte kinderen die hun ouders niet meer kunnen ontmoeten.

De Corona crisis heeft grote gevolgen, ook in economisch opzicht.

We volgen natuurlijk de situatie van de landen waar we gewoond hebben. In mijn laatste update schreef ik dat Maureen naar Sri-Lanka zou gaan. Ze had een ticket geboekt, maar, helaas, dit kon ook niet door gaan. We hadden mooie plannen gemaakt voor Prashad die suikerziekte heeft.

Prashad is 35 jaar, de leeftijd van onze kinderen. Hij zit thuis omdat zijn been onder de knie geamputeerd is. Hij werkte als tuc-tuc driver en verdiende het inkomen voor zijn ouders. In mijn vorige update, schreef ik over hem.

Heel blij en dankbaar ben ik dat we in maart 1200 euro overgeboekt hebben naar de rekening van Maureen in Engeland, want op 17 maart zou ze vertrekken. Dit mooie bedrag wordt natuurlijk bewaard voor Prashad!!

Alle mensen die hiervoor giften gegeven hebben, wil ik heel hartelijk bedanken!! Julie horen hier natuurlijk meer van, zo gauw als het mogelijk is.

Van Salvation Army in Colombo kreeg ik bericht dat zij maaltijden geven aan de armen. Wat ontzettend mooi dat zij dat doen!! Het gaat echt om de eerste levensbehoeften waar een groot gebrek aan is tijdens deze Corona-crisis. Wat is dat toch vreselijk triest! Wat een enorm verschil altijd weer met ons land.

Ook in India zijn er heel veel problemen door het Corona virus. Misschien hebben jullie op tv gezien, het was bij het begin van de Corona-crisis, dat er heel veel werkers met het openbaar vervoer terug wilden naar hun familie elders in India Er was immers geen mogelijkheid meer voor deze mensen om te werken, maar dan heb je dus ook geen inkomen! Het was een enorme chaos!

Regelmatig schrijf ik over Yuvalok, de organisatie die zich inzet voor de allerarmsten in Bangalore. Ook de scholen van Yuvalok zijn natuurlijk gesloten vanwege het Corona virus. Het sociale en economische leven is zo goed als stil komen te liggen. Er zijn grote zorgen om de gevolgen voor de risicokinderen, daklozen en de armen.

Van de ene op de andere dag werden de kinderen van het onderwijs afgesloten en daarmee ook van de maaltijden die ze op school krijgen. Niet alleen de kinderen zijn het slachtoffer, hele gezinnen hebben geen inkomen meer omdat ouders niet meer kunnen werken. Steun van de regering is er niet of niet voldoende.

De noodhulp die Yuvalok Foundation heeft opgestart, bestaat uit het uitdelen van voedselpakketten aan de gezinnen van de leerlingen. Maar ook 300 werkloze migranten die met speciale treinen noodgedwongen naar hun woonplaatsen in Noord India afreizen, kregen een ontbijt.

Daarnaast is er een groep van 55 zigeunerfamilies, die normaliter hun geld verdienen door de verkoop van spulletjes aan automobilisten en andere weggebruikers, ook geholpen met voedselpakketten. Hun klanten zijn verdwenen want er is geen verkeer. Daarnaast werden ze ook nog eens getroffen door noodweer dat hun schamele onderkomens had weggevaagd.

Een voedselpakket kost € 7,50 en bevat: 5 kg rijst, 2 kg meel, 1 kg linzen, 1 liter bakolie, 2 stuks badzeep en 2 stuks handzeep. Deze laatste informatie heb ik uit de Nieuwsbrief van YuvalokChild. Deze Nederlandse organisatie ondersteunt Yuvalok Foundation in Bangalore op een geweldige manier! Kijk maar eens op: www.yuvalokchild.nl

Dankzij jullie giften kunnen wij €1250 doneren aan Yuvalok Foundation voor deze noodhulp!!

Hoewel officiëel is aangekondigd dat de scholen in India per 1 augustus weer open gaan, is het maar de vraag of dit realistisch is. Het aantal Corona slachtoffers was in de week van 6 juni 36 % hoger dan de week ervoor. De directie van Yuvalok Foundation houdt er rekening mee dat het uitdelen van voedselpakketten nog een aanzienlijke periode nodig zal zijn!!!

Willen jullie meehelpen om arme gezinnen te ondersteunen met een voedselpakket?

Lieve groet, Hermien

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv Noodhulp Yuvalok



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 618
Totaal aantal bezoekers 557721

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: