Over 5 weken is het alweer Kerst - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Over 5 weken is het alweer Kerst - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Over 5 weken is het alweer Kerst

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

18 November 2021 | Nederland, Dronten

Hallo allemaal,

Als ik dit schrijf, is het alweer half november. Het lijkt wel of de tijd sneller gaat, als je een pensionado bent. Mijn laatste blog is van eind augustus. Toen waren we even thuis, omdat Dik een opdracht had in Dubai. We waren aan het zeilen in Denemarken en Duitsland toen hij plotseling weer moest opdraven.

We hebben onze zeilboot in Cuxhaven achtergelaten en zijn met de trein naar Dronten gegaan. Dik is daarna al snel naar Dubai vertrokken en toen de klus klaar was, zijn weer teruggegaan naar Cuxhaven waar onze boot, gelukkig netjes op ons lag te wachten.

Dat is wel een heel apart gevoel: na ruim drie weken kom je weer terug in Cuxhaven, een havenplaats aan de Elbe. Het weer was fantastisch en we hebben die avond tot 10 uur buiten gezeten.

Zeilen is echt heerlijk! Het geeft je een gevoel van vrijheid en overal heb je je eigen huisje bij je!! Wij hebben geluk dat we het allebei ontzettend leuk vinden. Zeilen brengt altijd verrassingen met zich mee. De ene dag onder een stralend blauwe lucht, maar de andere dag kan het woest en grijs zijn op zee.

Op 21 september kwamen we weer aan in onze eigen haven, Ketelhaven aan het Ketelmeer. We hebben 91 nachten doorgebracht op onze boot, de “Ayubowan”.

“Ayubowan” is een formele groet in het Singalees en betekent dat je iemand een lang en gezond leven wenst. Zo zijn we altijd, via de naam van onze boot, verbonden met Sri-Lanka, een land waar ik voor altijd mijn hart verloren heb. Onze zoon Sanjeewa is er ook geboren, dus dit land betekent heel erg veel voor mij!!

Terug naar de situatie in Sri-Lanka nu. De overheid heeft officieel aangegeven dat de Covid pandemie de oorzaak is van de grootste economische crisis in 73 jaar!! De economie krijgt harde klappen door het ontbreken van het toerisme met als gevolg dat voor veel inwoners hun bestaanszekerheid is aangetast.

De problemen zijn gigantisch! Door deze pandemie zijn heel veel mensen hun baan verloren en zoals ik al eerder schreef, is er geen sociaal vangnet van de overheid. Geen WW-uitkering of bijstand zoals wij dat kennen. Daarnaast zijn de prijzen voor levensonderhoud tot meer dan 50% gestegen waarbij de lonen gelijk gebleven zijn.

Een van de oorzaken van de gestegen prijzen bijvoorbeeld is dat de Sri-Lankaanse overheid kunstmest in de ban heeft gedaan. Op zich is dit een goede zaak, want kunstmest bevat chemische bestanddelen die, in bepaalde gevallen, niet echt gezond zijn.

Daarbij is het waarschijnlijk ook zo dat het niet altijd op de juiste, verantwoorde, manier wordt toegepast. Het nadeel is echter, dat zonder kunstmest de opbrengst van de akkers sterk vermindert wat de prijzen ook weer opdrijft.

Een andere oorzaak van gestegen prijzen is de vele regen die dit jaar gevallen is waarbij, naast het feit dat het tot meerdere dodelijke slachtoffers heeft gemaakt, veel landbouw verloren is gegaan. Importeren van voedsel blijft dan over en dat is uiteraard ook niet goedkoop.

Op dit moment zijn winkels en markten open. De scholen zijn ook open waarbij niet meer dan de helft van de kinderen aanwezig mogen zijn. Ook hier wordt de afstandsregel toegepast. Dat betekent dus dat scholieren slechts 2 of 3 dagen per week naar school kunnen.

Bovenstaande informatie heb ik kortgeleden uit de eerste hand gekregen via Robinson, de broer van Maureen.

Dik gaat volgende week (waarschijnlijk vanaf 22 November) voor een kort bezoek naar Colombo. Het plan is dat er een nieuwe elektriciteitscentrale gebouwd gaat worden. Van 2008 tot 2011 heeft Dik in Colombo ook op een elektriciteitscentrale gewerkt en toen woonden wij daar ook.

We hebben al afgesproken met Robinson dat Dik hem zal ontmoeten en geld van HHH kan overhandigen zodat er alvast gestart kan worden met verschillende doelen die ik hieronder beschrijf.

Op 29 november zal Maureen ook weer naar Colombo gaan voor een periode van 6 weken. Daar kijkt ze ontzettend naar uit. Eindelijk na 2 jaar kan ze weer terug om haar moeder, familie en vrienden te ontmoeten.

Voor de komende kerstperiode hebben we een aantal doelen die we heel graag willen bereiken en natuurlijk hebben we jullie daarbij echt nodig!!

1. We willen graag voor ongeveer 55 gezinnen een voedselpakket kopen ter waarde van rond 25 Euro (kosten totaal ongeveer 1400 euro, afhankelijk van de euro-roepie koers)

2. Rohini Ramyalatha, majoor bij Salvation Army, ken ik al jaren. Een geweldige vrouw die zich voor 100% inzet voor de armen. Zij kookte maaltijden die ze uitdeelde aan mensen die op straat leven en vooral tijdens lockdowns helemaal niet meer aan eten konden komen. Ik heb haar kortgeleden (18 November) aan de lijn gehad en afgesproken dat ze Dik in het hotel in Colombo zal ontmoeten zodat we haar ook geld kunnen geven zodat ze door kan blijven gaan met het ondersteunen van mensen in nood.

Volgens haar lagen er weer nieuwe lockdowns in het verschiet, dus zij kan alle (financiële) hulp heel goed gebruiken. We denken aan ongeveer 450 euro.

3. Voor de bewoners van het Elderly home van Salvation Army willen we 200 euro reserveren voor kerstcadeaus. Maureen kan dit regelen. Als Dik een moment tijd over heeft zou hij graag zelf daar even naar toe gaan. Hij had altijd mooie gesprekken met de mannen.

4. Een andere vrouw die ik al lang ken is Sarojini. Zo lang als ik haar ken, werkt ze bij Salvation Army. Op dit moment werkt ze in het boys home waar 12 jongens wonen. Het bijzondere is dat ze er zelf ook woont en 24 uur per dag zorgt voor de boys.

Maureen heeft contact met haar en ze vertelde dat er geen wasmachine is. Zoiets kunnen wij ons niet voorstellen! Wat zou het fijn zijn als we haar kunnen verassen met een wasmachine. Kosten zijn ongeveer 450 euro.

Dit alles bij elkaar is ongeveer 2500 euro.

De bodem van de HHH-kas is hiermee wel in zicht, maar…indien mogelijk, zouden we ook voor Yuvalok nog iets willen doen. Ook daar krijgen de kinderen altijd een kerstcadeau.

Ik denk dat ik het al vaak genoemd heb, Yuvalok (Bangalore in India) zorgt ervoor dat ruim 1700 kansarme kinderen naar school kunnen. Dat betekent 1700 kadootjes en dan zou het fijn zijn als we ook nog iets voor de leerkrachten kunnen doen.

We hebben jullie hulp dus heel hard nodig!!

Giften super welkom op:

NL46 INGB 0008 9724 68 tgv H.J. Hoogeveen ovv Kerstgift

Lieve groet,
Hermien

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008