Corona in Sri-Lanka en India - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Corona in Sri-Lanka en India - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Corona in Sri-Lanka en India

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

02 Februari 2021 | Nederland, Dronten

Lieve lezers en sponsoren,

Hoogste tijd weer voor een nieuwe update van HHH.

Mijn laatste update was eind november en helaas is er nog niet veel veranderd wat Corona betreft.

In de landen waar wij contact mee hebben, zijn de problemen veel groter dan bij ons. Natuurlijk balen we van al de regels waar we ons aan moeten houden. Heel erg jammer dat de meeste winkels nog steeds niet open kunnen en dat kinderen al zo lang niet naar school kunnen! Dat geeft veel problemen op verschillende gebieden.

Regelmatig heb ik contact met Maureen, die zoals jullie vast wel weten, in Engeland bij haar echtgenoot woont. Vorige week heeft ze voor het eerst in haar leven buiten in de sneeuw gelopen. Een heel bijzondere ervaring voor haar!

In Engeland is Corona ook een heel groot probleem. Het lastige voor Maureen is dat ze veel thuis zit en eigenlijk weinig te doen heeft. Het vrijwilligerswerk waarmee ze was begonnen, kan geen doorgang vinden.

Ze heeft veel contact met bekenden in Colombo en wat is het dan mooi dat je zonder kosten, met bv WhatsApp, toch contact kunt hebben. Maureen haar moeder heeft een Ipad gekregen en ze heeft geleerd hoe ze die kan gebruiken. Heel fijn voor moeder en dochter!!
Voor een dame van 70 plus heel bijzonder!!

In één van mijn vorige blogs schreef ik dat het geld wat apart gelegd was voor een prothese voor Prashad, gebruikt zou worden voor mensen die altijd al ondersteuning krijgen van HHH. Het is natuurlijk afschuwelijk voor Prashad dat hij zo lang moet wachten vanwege de grote problemen met Covid 19. Hij kan ook niet werken en zit depressief thuis. Wat een ellende toch voor heel veel mensen!

We hadden 1200 euro apart gehouden voor zijn prothese. Inmiddels is dat hele bedrag gebruikt voor verschillende mij bekende families in Colombo en organisaties. Een alleenstaande moeder met 5 dochters, een weduwe met 2 dochters die op een oude flyer staat, een vrouw met nierproblemen die met 2 dochters inwoont bij familie, de familie van Prashad, bejaardenhuis en kindergroep van Salvation Army, de jonge moeders die woonachtig zijn in een tehuis van Salvation Army, een jonge vrouw met 2 kinderen wiens echtgenoot verslaafd is en zo kunnen we nog even doorgaan.

Maureen vertelde me dat er regelmatig hele wijken afgesloten worden waar veel besmettingen zijn. Politie houdt de wacht zodat niemand de wijk in of uit kan. In zo’n situatie helpt de overheid met voedselpakketten die één keer per week gebracht worden. Helaas zijn deze pakketten niet voldoende; ze zijn voor 3 of 4 dagen, afhankelijk van de grote van de desbetreffende familie.

Dankzij jullie giften hebben we opnieuw 1000 euro kunnen overmaken voor families in Colombo!!

Robinson, broer van Maureen, neef Nixon en ook de moeder van Maureen gaan op bezoek bij families om hulp te geven. Zij zijn heel blij met onze hulp!!!

De laatste tijd heb ik veel geschreven over “Yuvalok”, de organisatie voor sloppenwijkkinderen in Bangalore, India. Met ingang van 1 februari heeft “Yuvalok” de scholen weer geopend. In de ochtend gaan de meisjes naar school en ’s middags de jongens. Heel fijn voor de kinderen en natuurlijk ook heel fijn voor de ouders!!

Hopelijk gaat dat goed en komen er niet heel veel meer besmettingen!

Toen we in Bangalore woonden, van 2011 tot 2015, heb ik ook als vrijwilliger gewerkt bij “ProVision Asia”, een organisatie die zich inzet voor mensen met een beperking.

Ik heb een geweldige tijd gehad op “Mithra Special School”, een school voor kids met, meestal een dubbele beperking. Trouwe lezers weten dit vast nog wel! Deze organisatie is ook actief op FaceBook, voor wie interesse heeft!!

Ook “ProVision Asia” is heel aktief tijdens deze epidemie. Zij bieden voedselpakketten aan, maar ook rolstoelen worden aangeboden aan mindervaliden in en rondom Bangalore. Voor families bij wie dit mogelijk is, wordt er fysiotherapie en spraak therapie online gegeven, maar ook komen clienten op het spreekuur voor fysiotherapie.
Door “ProVision Asia” worden noodzakelijke medicijnen gekocht en gegeven aan mensen die dit zelf niet kunnen betalen.

Volgende maand willen ze opnieuw starten met het programma “EmpowerHer”. Tijdens de periode dat ik vrijwilligerswerk deed, heb ik dit geweldige programma bij mogen wonen. Tien jonge vrouwen met een lichamelijke beperking krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen. Dit is echt heel bijzonder in India!

Ten eerste is het niet gewoon in India dat meisjes mogen leren/studeren en al helemaal niet voor meisjes of jonge vrouwen met een beperking!! Meisjes zijn een soort tweede rang burger.

“ProVision Asia” geeft deze vrouwen Engelse lessen en computerlessen. Ook wordt er gewerkt aan hun zelfvertrouwen. Na de cursus hebben deze jonge vrouwen meer mogelijkheden om toch de arbeidsmarkt op te gaan!!

Het is echt prachtig om te zien hoe deze vrouwen zich mogen ontwikkelen!!
We hebben 1000 dollar over kunnen maken voor “ProVison Asia”, ofwel 850 euro.

Alle mensen die HHH sponseren wil ik echt super bedanken!!
Samen kunnen we iets doen voor mensen die dit zo nodig hebben!!

Ik wil jullie ook heel hartelijk bedanken voor het vertrouwen dat jullie in mij hebben!!

Heel graag wil ik doorgaan met het ondersteunen van kans arme kinderen en families in Bangalore en Colombo. Daar heb ik jullie hulp echt bij nodig!

SAMEN KUNNEN WE MEER DOEN!!

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH

Liefs,
Hermien

  • 05 Februari 2021 - 20:44

    Klaas Boeve:

    Hoi Hermien,
    Een overzichtelijk beeld en een goed inzicht in hoe de gelden besteed zijn. Bedankt. Er blijft werk aan de winkel. Gods zegen je inspanningen en die van velen die je ontmoet hebt.
    Je hebt er een hele grote familie bij gekregen in de loop der jaren.
    Groetjes, ook aan Dik,
    Klaas Boeve

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1020
Totaal aantal bezoekers 557699

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: