Onderweg naar Kerst 2022 - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Onderweg naar Kerst 2022 - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Kerst 2022

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

10 November 2022 | Nederland, Dronten

Hallo allemaal.

Ineens is het dan weer zover: de wintertijd gaat in. De dagen worden korter en al sinds augustus liggen er al weer pepernoten in de winkels.

Veel mensen zijn al bezig met het maken van afspraken rond de vieringen van Sint en Kerst. Voor mij is het dan ook weer tijd om iets te schrijven over de kerstvieringen in Colombo ( Sri-Lanka) en Bangalore (India). Twee van de landen waar we verschillende jaren hebben gewoond. Door het wonen daar is mijn kijk op het leven enorm veranderd en de reden is de armoede die ik daar heb gezien.

Hier, in ons kleine landje, wordt iedere dag wel iets verteld over de armoede die de laatste maanden ook in Nederland gaande is. We leven in een periode met veel problemen en als je niet meer voldoende geld hebt om voedsel te kopen, wordt het wel heel heftig! Helaas wordt ook in ons land de kloof tussen rijk en arm groter.

Gelukkig hebben we een overheid die nog bij machte is om financiele hulp te bieden oa bij de hoge gasprijzen.

We lezen de krant en kijken iedere dag naar het journaal. Net als zovelen word ook ik daar niet blij van; er zijn erg veel problemen in ons land en je kunt er maar weinig aan doen.

Het kan natuurlijk altijd slechter. Je zult maar of op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld.

Ik wil graag jullie aandacht en hulp vragen voor Sri-Lanka en India.

Sri-Lanka blijft in de greep van de zwaarsre economische en politieke crisis sinds de onafhankelijkheid op 10 februari 1948. Sinds april zijn er enorme protesten tegen de ernstige tekorten aan voedsel en brandstof. Het logische gevolg hiervan is dat de prijzen steeds hoger worden! Voor de mensen die het toch al niet breed hebben, wordt het leven steeds moeilijker.

We willen graag weer een groot aantal families blij maken met een voedselpakket gedurende de kerstperiode. De economische crisis komt natuurlijk het hardst aan bij de mensen die het financieel altijd al moeilijk hebben en helaas, neemt dat aantal alleen maar toe. Het is intens triest als je de persoonlijke verhalen hoort.

Ik wil graag ook iets moois meedelen: tijdens onze zeilreis kreeg ik zomaar ineens een bericht van een jongedame uit Colombo via FaceBook. Wat bleek? Ze was al heel lang op zoek naar mij samen met haar zus. De moeder van deze jongedames vroeg bijna iedere dag of ze me al gevonden hadden.

Deze familie heb ik leren kennen in de periode dat we in Colombo woonden en we hebben dit gezin jarenlang kunnen ondersteunen. Ze woonden in een sloppenwijk en we zijn zelfs wel eens op een verjaardag van een van de meiden geweest. Ook zijn we er geweest met onze zoon Djuri. Ook zij hebben zo nu en dan contact.

Ze wilden me heel hartelijk bedanken voor alle hulp die we hen jarenlang hebben gegeven!!! Ze waren er intens blij mee!! Ze schreef dat ze zo graag met mij wilde praten als we bij haar op bezoek kwamen en dat ze daarom Engels wilde leren!!! Dat heeft ze dus gedaan en nu kunnen we contact maken in het Engels.

Dat is toch geweldig!!

Deze dank wil ik heel graag uitspreken naar jullie, sponsoren van HHH. Met jullie hulp kunnen we natuurlijk veel meer doen!! Namens deze twee jonge vrouwen super bedankt!!

Nog even naar Yuvalok, organisatie voor sloppenwijk kinderen in Bangalore.

Op 15 april heb ik geschreven over een nieuwe school “Almon Centre”. Yuvalok ontdekte een groep arme migranten uit Noord-Oost India die in Bangalore verzeild waren geraakt op zoek naar een beter bestaan. Door Corona is deze groep extra geraakt, omdat ze niet in het bezit zijn van de vereiste identiteitspaieren. Hierdoor kunnen ze op geen enkele manier een beroep doen op de overheid voor onderwijs of gezondheidszorg.

De naam ‘Almon Centre’ betekent ‘nobele zorg’.

Twintig kinderen uit deze groep krijgen onderwijs en voeding. Dit wordt uitgebreid naar 50 kinderen. Daarnaast is het plan om op gezette tijden een gezondheidscheck voor de hele gemeenschap te verzorgen, aan de volwassenen een alfabetiseringscursus te geven (op verzoek van henzelf) en voor de vrouwen een naaicursus op te zetten zodat ze daarmee ook in eigen onderhoud zouden kunnen voorzien.

Mooie plannen die natuurlijk geld kosten. Ik hoop dat er meer mensen “Hermiens Helping Hands” willen ondersteunen. In de afgelopen periode is het aantal sponsoren, helaas, behoorlijk gedaald.

Dit zijn echt geweldige projecten die onze hulp heel hard nodig hebben en ik kan jullie garanderen dat iedere gift voor meer dan 100 % gebruikt wordt voor het goede doel. Ik doe dus echt een beroep op jullie, die dit lezen om (misschien opnieuw) te doneren!!

We hebben vorige maand Engel en Nel Antonides op bezoek gehad. Beiden zijn aktief voor YuvalokChild. Engel is voorzitter van deze stichting die al opgericht is in 2009. Beiden hebben afgelopen zomer verschillende projecten van Yuvalok bezocht. Ze waren bijzonder onder de indruk.

Ze bezochten een nieuw centrum voor Rohingya vluchtelingen. Deze groep mensen woont naast de vuilnisbelt waar ze ook werken. Deze kinderen krijgen van Yuvalok Foundation basiskennis, vooral Engels en mogen dan doorstromen naar een locale basisschool. Dan worden ze ingeschreven en dan zitten ze in het systeem. “Dat is mijn doel”, aldus Shobha die een aantal jaren geleden bij ons in Dronten op bezoek is geweest samen met Sam Rajshekhar.

Ze waren toen in Nederland op uitnodiging van YuvalokChild.

We kenden Sam en Shoba persoonlijk uit de periode dat we zelf in Bangalore woonden. Wij, Dik en ik, waren zeer onder de indruk van wat zij als organisatie allemaal hadden opgebouwd in meer dan 25 jaar tijd.

Wil je meer weten over deze organisatie kijk dan op: www.Yuvalok.org of www.Yuvalokchild.nl.

Het zou heel fijn zijn om alle kinderen uit de sloppenwijken die bij Yuvalok naar school gaan een kerstpakketje te geven. Zo’n pakketje bestaat uit: zeep, lotion, shampoo, een kersttulband en wat snoep. Kosten per pakket 7 euro.

Doen jullie ook mee?

Voedselpakketten voor gezinnen in Colombo.

Kerstkado,s voor de slumkids in Bangalore.

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J.Hoogeveen ovv Kerst

Van Maureen heb ik 3 foto’s ontvangen van families die op de lijst staan om in aanmerking te komen voor een voedselpakket.

De eerste foto is een meisje van 18 jaar, Hansika. Sinds haar 15e heeft ze kanker. Haar moeder is overleden en de vader zorgt voor zijn zieke dochter. Kan dus heel weinig tijd werken.

Op de tweede foto zie je Radmalatta. Verschillende keren heb ik haar een bezoek gebracht als ik Colombo bezocht. Haar echtgenoot is drugsverslaafd, dus problemen genoeg en weinig geld om van te leven. Om wat bij te verdienen maakt ze schoon in het huis van Maureen haar moeder.

Op de derde foto zie je een moeder met drie kinderen en ook haar echtgenoot is overleden.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog een heel aantal families die graag een voedselpakket zouden willen ontvangen!

Mijn hoop is dat we veel gezinnen blij kunnen maken!!

Vriendelijke groet,

Hermien


  • 15 November 2022 - 13:47

    Klaas Boeve:

    Hoi Hermien,

    De nood is hoog, wereldwijd. Goed dat je deze mensen weer onde ronze aandacht brengt.

    Ik wens je Gods zegen toe op jullie werk daar in Colombo ( Sri-Lanka) en Bangalore (India).

    Groetjes, ook aan Dik,

    Klaas Boeve

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 557783

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: