Wie niet werkt zal ook niet eten - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Wie niet werkt zal ook niet eten - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Wie niet werkt zal ook niet eten

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

21 Juni 2021 | Nederland, Dronten

Deze regel lijkt in veel landen te gelden. In ieder geval in India en Sri-Lanka waar we verscheidene jaren hebben gewoond. Ook in die periode zag ik het heel duidelijk. Mensen die ziek waren, vrouwen die weduwe werden en ouderen, hadden grote problemen om in hun levensonderhoud te voorzien.

Door middel van donaties van jullie waren we in staat om verschillende gezinnen en organisaties te helpen. We kochten voedselpakketten, betaalden schoolgeld voor de kinderen of hielpen om medische kosten te betalen.

Nu, in deze vreselijke Corona tijd, zijn de problemen gigantisch groter geworden. India is nog wel eens in het nieuws, maar over Sri-Lanka hoor je niets. Maar natuurlijk ook daar zijn de problemen erg groot.

Maureen, mijn Sri-Lankaanse vriendin, wordt regelmatig gebeld met een hulpvraag. De vragen om hulp zijn zo groot dat ze er bijna depri van wordt. Ze kent immers al die mensen persoonlijk en trekt het zich erg aan. Veel mensen hebben simpelweg niet voldoende financiële middelen om zelfs maar eten te kunnen kopen.

Regelmatig zie ik Rohini op Facebook. Zij werkt voor Salvation Army (Leger des Heils) en gaat op pad om mensen die op straat zwerven een maaltijd te geven. Ik ken haar heel goed. Ze heeft een hart van goud en wil heel graag mensen helpen. Voor deze hulp zijn er natuurlijk financiën nodig.

Ook Rohini belde Maureen met een hulpvraag. Door de Corona pandemie zijn veel mensen hun baan verloren en helaas, er is geen overheid die dan helpt zoals wij gelukkig wel hebben. Onze overheid geeft miljoenen uit aan mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt zodat zij in ieder geval nog steeds kunnen eten en de huur of hypotheekrente van hun huis kunnen betalen.

In Colombo gaan kinderen al meer dan een jaar niet meer naar school. Wel is er online onderwijs voor kinderen die een telefoon, Ipad of computer hebben. Voor kinderen uit kansarme gezinnen is er dus vaak geen onderwijs omdat deze moderne communicatiemiddelen voor hen te kostbaar zijn! Dat maakt het verschil tussen rijk en arm weer veel groter.

In de periode dat we in Colombo woonden, bezochten we wekelijks St. Andrews Scots Kirk. Als vrijwilligster werkte ik in de 2e hands winkel (de thrift shop). Deze ruimte, die ik op de foto’s direct herkende, wordt nu gebruikt om voedselpakketten samen te stellen voor vele gezinnen. Via Maureen heb ik verschillende foto’s gekregen dat mensen bezig zijn met deze pakketten. De nood is erg hoog!!

Als ik al dit verdrietige nieuws hoor, doet dat echt iets met mij, ook omdat ik veel hulpvragers persoonlijk ken. Wij zijn bezig met “waar kunnen we heen met vakantie” en daar maken we ons druk om. In Colombo en op veel andere plekken op de wereld maken mensen zich om heel andere, meer essentiële dingen druk. In Colombo bijvoorbeeld zijn hele sloppenwijken afgesloten. Politie is aanwezig zodat niemand er stiekem in of uit gaat. Dat is een andere lockdown dan die wij hebben meegemaakt.

Stel je voor dat je geen geld hebt om eten te kunnen geven aan je kinderen en je kinderen hebben honger. Dat moet toch echt afschuwelijk zijn! Voor ons is dit erg moeilijk voor te stellen maar voor gezinnen in Sri-Lanka en India is dit nu echt realiteit. Heel triest!!

Ook in Bangalore zijn de organisaties waar ik als vrijwilligster een aantal jaren geleden aktief was, druk bezig met het verzorgen van de allereerste levensbehoefte nl. voedsel!!

Ook zij hebben onze hulp hard nodig!!

Heel mooi om te kunnen “vertellen” dat er in juli in de PKN kerk in Dronten gecollecteerd wordt voor “Hermiens Helping Hands”. De opbrengst zal gaan naar voedselhulp!!!

Afgelopen week hebben we 1500 euro beschikbaar kunnen stellen voor voedselhulp in Colombo!! Dat is een heel mooi bedrag!! Heel hartelijk bedankt aan alle donateurs!!

Giften blijven natuurlijk ontzettend welkom op de rekening van HHH.

Hartelijke groet,
Hermien

NL46 INGB 0008 9724 68
naam: H.J. Hoogeveen
voor HHH


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 557736

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: