Verdriet - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Verdriet - Reisverslag uit Dronten, Nederland van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Verdriet

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

05 Mei 2021 | Nederland, Dronten

Lieve mensen,

Twee weken geleden zijn we erg geschrokken van een droevig bericht uit Bangalore. De zeer gewaardeerde secretaris van Yuvalok, Murali, is overleden aan Corona. Ik heb hem persoonlijk gekend en zijn enorme toewijding ervaren. Hij begeleidde mij meerdere malen naar diverse scholen van Yuvalok.

De leerkrachten van de verschillende scholen, die hij met liefde coachte, waren erg op hem gesteld. Zij zullen hem heel erg missen, maar het heeft ook mij diep geraakt.

Tijdens een uitgebreid telefoongesprek met Nel Antonides van "YuvalokChild" hoorde ik dat hij erg ziek was en een week had moeten wachten voor hij opgenomen kon worden in het ziekenhuis. Hij was net weer thuis waar hij verder zou herstellen van deze ziekte.

Ik citeer een paar gedeelten uit een bericht van Sam Rajshekhar, directeur van Yuvalok:

“Lieve vrienden,
We zijn het er allemaal over eens dat vorig jaar 2020 een van de meest uitdagende tijden was voor de hele wereld. Midden in de crisis hebben we bij "Yuvalok" ons best gedaan om ons reguliere werk voort te zetten en tegelijkertijd mensen te bereiken die getroffen zijn door het Coronavirus.

We hadden verwacht dat 2021 beter zou zijn en de wereld op weg zou zijn naar herstel van de pandemie, maar in feite werd het erger.
Terwijl we uitkeken naar het ‘nieuwe normaal’, vonden we dat we nieuwe manieren moesten introduceren om lokale gemeenschappen te helpen. In het midden van het nadenken over nieuwe ideeën, is helaas, Murali overleden aan het Coronavirus.

Murali was een harde werker en altijd bereid om verder te gaan dan zijn plicht. Hij zal zeker worden gemist in de organisatie, evenals mannen, vrouwen en kinderen die voor hulp kwamen. Ook zijn vrouw Nirmala en twee dochters zullen hem erg missen.

Sam besluit zijn bericht met het vragen om gebed dat de aanwezigheid van God hen troost en vrede zal geven bij het verlies van hun echtgenoot en vader”.

Tot zover het bericht van Sam.

Jullie hebben vast op het nieuws gezien dat de situatie in India heel erg slecht is wat betreft de Corona pandemie. Er zijn veel te weinig ziekenhuisbedden; mensen staan in de rij voor de deur van het ziekenhuis of liggen in een auto te wachten tot ze opgenomen kunnen worden.

Regelmatig gebeurt het dat een opname te laat is en de desbetreffende persoon sterft. Daarnaast zijn er veel te weinig zuurstofflessen en zuurstof. India is niet berekend op zo’n enorme hoeveelheid besmettingen.

De situatie is zo ernstig dat ziekenhuizen de deuren sluiten voor nieuwe patienten. Wat ook in andere (ontwikkelings)landen een probleem blijkt te zijn is de voorraad zuurstof. Ook in India staat men voor dat probleem; er is eenvoudig veel te weinig en de fabrieken kunnen de vraag bij lange na niet aan.

Natuurlijk heeft men de scholen weer moeten sluiten, is er een avondklok ingesteld en lege hotels worden gebruikt als ziekenhuizen. Wanhopige Indiërs stelen zuurstoftanks uit ziekenhuizen.

De afgelopen maanden werden er grote religieuze feesten georganiseerd. Die werden niet, zoals werd geadviseerd, in kleine kring gevierd maar zoals gebruikelijk met vrienden, familie en collega’s. Het is duidelijk dat veel mensen de maatregelen, zoals het dragen van mondkapjes, afstand houden, zat zijn.

In heel Zuid Azië zie je dat mensen zich veel minder aan de basismaatregelen houden, die juist levensreddend kunnen zijn.

In India zijn er meerdere mutaties opgetreden waarvan de nieuwere nu ook jonge mensen en kinderen treft. Inmiddels komt er hulp uit Duitsland, VS en Singapore en de vaccinatiecampagne komt beter op gang. Mensen staan uren in de rij voor een vaccin.

De gevolgen van deze pandemie zijn gigantisch: Kinderhandel lijkt toe te nemen door deze crisis. De armoede is verergerd, dus dit is een logisch gevolg, helaas.

De afgelopen jaren is kinderarbeid enorm afgenomen door strengere wetten en maatregelen om kinderen op school te houden.

Helaas is de situatie nu zo dat kinderen weer makkelijker kunnen worden uitgebuit. Verlies van inkomen door de corona pandemie zorgt voor veel meer armoede. Met armoede komt er ongelijkheid. Scholen zijn gesloten en jonge meisjes worden uitgehuwelijkt. De reden is dat er dan binnen het desbetreffende gezin weer een mond minder te voeden is. Deze jonge meisjes krijgen te maken met geweld, uitbuiting en vroegtijdige zwangerschap. Ze hebben geen controle meer over hun eigen toekomst.

Steeds vaker komen arme mensen die door Corona geen inkomen meer hebben, voor de vraag te staan: corona of (honger)dood. Ze smeken hun regering om alle beperkingen dan toch maar op te heffen en de economie weer op gang te brengen. Ze schatten de kans dat ze van honger omkomen hoger in dan dat ze sterven als gevolg van Corona.

Yuvalok wil alles in het werk stellen om dit dilemma bij de doelgroep, sloppenwijkkinderen en hun gezinnen, weg te houden. Honger moet zoveel mogelijk worden voorkomen en daarom deelt Yuvalok nog steeds voedselpakketten uit aan gezinnen waarvan de kinderen naar school gaan bij Yuvalok en daarnaast worden er pakketten uitgedeeld aan verschillende andere groepen.

Voor ons is echte honger niet voor te stellen. Naar bed gaan met een rammelende maag. Wie heeft dit probleem in Nederland?

Een pakket kost € 7,50. Het bestaat uit: 5kg rijst, 2kg meel, 1 kg linzen, 1 liter bakolie, 2 stuks badzeep en 2 stuks handzeep. Een gemiddeld gezin kan hier ongeveer 10 dagen van leven.

Ik heb contact met verschillende mensen in Sri-Lanka die mij ook het een en ander vertellen over de crisis die ook daar weer fors toeneemt. Dit gebeurde vooral na de nieuwjaars vieringen die beide bevolkingsgroepen, Singalezen en Tamils in April vierden. Dat ging gepaard met uitgebreide festijnen waar de Corona regels volledig aan hun laars gelapt werden. De scholen zijn weer voor onbepaalde tijd gesloten.

Een andere oorzaak van de enorme toename in besmettingen wordt ook toegeschreven aan de komst van de toeristen uit India die de nieuwe, zeer besmettelijke variant meenamen. Zoals ik hierboven al schreef over India blijkt deze variant vooral erg besmettelijk onder jongeren.

Zoals jullie wel weten denk ik, woont mijn vriendin Maureen nog steeds in Engeland bij haar man. Ze wilde heel graag weer even teruggegaan om haar moeder te zien en ook mensen te bezoeken die nog steeds ondersteund worden door HHH. Maar dit lukt helaas niet.

Op dit moment zijn hele wijken in Colombo in lockdown en dat betekent daar dat er nog geen hond in of uit mag.

De broer van Maureen en haar moeder zijn nog steeds tussenpersoon om financiele bijdragen van HHH in Sri Lanka over te brengen en nemen zo de taken van Maureen waar. Omdat de mensen hun eigen wijk niet uit mogen worden de (kleine) geldbedragen via de bank overgemaakt zodat ze in hun eigen wijk wel boodschappen kunnen doen.

Anderen, zoals Sharmilla, een weduwe met twee kinderen die we met HHH al jaren ondersteunen, heeft bij de moeder van Maureen het schoolgeld voor de kinderen ontvangen. Zij woont in een wijk waar op dat moment geen lockdown van kracht was.

Natuurlijk zijn velen van ons ook het Corona-gedoe zat. Maar zoals de situatie in India en Sri Lanka is, is niet te vergelijken met onze situatie. Je hoort erg veel gemopper hier in Nederland. Wij hebben ruim elf jaar in landen gewoond waar het gemiddelde leven er toch heel anders uit ziet dan wij gewend zijn.

Laten we dankbaar zijn; we hebben nog steeds te eten en nog veel meer dan dat. Als het nodig is, kunnen we naar een dokter of ziekenhuis. De medische zorg is hier ongekend en totaal niet te vergelijken met landen in Azie. Laten we helpen wanneer dat mogelijk is!!

Een voedselpakket is € 7,50 voor een familie in de sloppenwijk. Ik hoop dat we een flink aantal voedselpakketten kunnen doneren aan hen die het heel hard nodig hebben!!

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J.Hoogeveen ovv HHH.

Hartelijk dank aan alle donateurs!!

Lieve groet,
Hermien

  • 05 Mei 2021 - 11:26

    Rixt:

    Lieve Hermien, wat een ontzettend verdrietig verhaal. Zoals altijd wordt de armste mens het hardst getroffen. Heel triest. Ik zal een donatie overmaken. Super hoe jij je steeds onvermoeibaar inzet. Ik buig voor jou. Liefs, rixt

  • 05 Mei 2021 - 12:06

    Sanne:

    Lieve Hermien (en Dik),

    Wat een verhaal.. Zet echt weer even stil! Vooral het stuk over de kinderen die weer zo uitgebuit worden! Hoewel ik natuurlijk best wel heb gezien hoe het er in Azië aan toe kan gaan, raakt het me toch weer! Wij hebben geen recht van spreken vanuit onze luxe. De uitzonderingen daar gelaten, want die zijn er ook echt in Nederland!
    Een tijdje terug las ik ook al ergens dat de armoede sinds de pandemie weer flink is toegenomen en het gat tussen arm en rijk weer steeds groter wordt. Als ik het me goed herinner stond er dat er in geen 20 jaar de armoede weer zo extreem is toegenomen.. Goed om hier steeds bij stil te worden gezet en te kijken wat we kunnen bijdragen!

    Blijf schrijven! Veel liefs Sanne (en Eldert)

  • 05 Mei 2021 - 12:19

    Jacco :

    Lieve Hermien,

    Bedankt voor je bericht! Wat ontzettend heftig om te lezen. Ik leef hier in mijn eigen wereldje maar er gebeurd zoveel om me heen waar ik vaak niet bij stil sta. Ik denk dan inderdaad ook aan mijn familie in Sri Lanka als ik dit zo lees. Wat dankbaar mogen we God zijn dat we via o.a. HHH toch een klein beetje mogen helpen en dnekenaan onze broeders en zusters. En vooral bidden.
    Knuffel, Jacco

  • 06 Mei 2021 - 17:05

    Marianne:

    Hoi Hermien,

    Wat een droevig verslag, alle landen worden getroffen door de corona maar in een land als India is de situatie wel heel schrijnend. En dan te horen van het overlijden van een dierbaar iemand die je goed gekend hebt, dat is heftig en komt hard binnen.
    Heel veel sterkte met alles en top dat je je blijft inzetten voor de allerarmste!
    Liefs, Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 939
Totaal aantal bezoekers 557734

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: