"Kleine verschilletjes" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu "Kleine verschilletjes" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

"Kleine verschilletjes"

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

03 December 2019 | Thailand, Bangkok

Lieve lezers,

Terwijl ik dit schrijf, kom ik net terug van een heerlijke herfstwandeling in ons mooie dorp. Het is lang geleden dat ik zo kon genieten van de herfst. Wat is het mooi! Als het zonnetje dan een beetje schijnt, is het prachtig!

Inmiddels zit Dik al weer bijna 3 weken in de jungle van Borneo, Kalimantan.
In mijn vorige update schreef ik over mijn moeder van 89 die gevallen was en haar sleutelbeen brak. Ze werd opgenomen in de Regenboog in Dronten, een zorgcentrum.

Dik was drie dagen thuis toen mijn moeder weer terug naar huis kon. Op diezelfde dag is zijn moeder, ze is 98, gevallen en brak haar bekken. Dat is echt een heel pijnlijke aangelegenheid. Ze is per ambulance naar het ziekenhuis in Utrecht gebracht. Wat afschuwelijk om te zien!! Iemand die zo oud is en zoveel pijn heeft! En nu helemaal niets meer kan!!

Wat fijn dat Dik net thuis was. We zijn we er natuurlijk ook erg druk mee geweest. Een dag voor Dik weer terug vloog naar Indonesië, is zijn moeder opgenomen in een verpleeghuis. Gelukkig hebben we samen haar kamer een beetje 'thuis' kunnen maken. Het is heel moeilijk voor de ouder wordende mens als die zijn thuis moet verlaten. Ik heb duidelijk gezien dat het gezegde “een oude boom moet je niet verplaatsen” klopt.

In mijn vorige update schreef ik dat we 1000 euro konden schenken aan 'Yuvalok', organisatie voor sloppenwijkkinderen in Bangalore, India en 1000 euro aan 'Provisionasia', organisatie voor mensen met een beperking. Helaas is het ons niet gelukt om deze laatste donatie over te maken. De overheid in India maakt het nog wel eens moeilijk om giften over te maken.

We hebben nogmaals een donatie kunnen overmaken aan Yuvalok, nu van 2000 euro. Dankzij trouwe sponsors van HHH is dit mogelijk!! Dat is echt geweldig!! Ik wil jullie dan ook heel hartelijk bedanken!!

Shobha, zij is één van de initiatiefnemers, schreef dat ze onze giften van in totaal 3000 euro zullen gebruiken voor kerst. Alle kinderen krijgen een extra lekkere maaltijd en een nuttig kerstkado. Ook het personeel ontvangt een extraatje!!

De kinderen van Yuvalok krijgen met Kerstfeest bijvoorbeeld een paar nieuwe schoenen, een schooltas of een warme deken. Als je de blije gezichtjes ziet, schaam ik me bijna. Als ik denk aan de kinderen bij ons in Nederland is dat toch een klein verschilletje. Ze krijgen, meestal, pakjes op ‘pakjesavond’ en dan moet het nog Kerst worden! Ook dan zijn er vaak weer kado’s. Vaak puilen de kasten uit van het speelgoed en dan weten kinderen nog niet wat ze moeten doen!

In Bangalore, waar we 4 jaar gewoond hebben, heb ik als vrijwilliger verschillende kindertehuizen bezocht. Heel vaak heb ik kleurpotloden gekocht en als ik het tehuis dan bezocht, nam ik kleurplaten mee. Wat waren ze daar blij mee!! Zelfs kinderen van 13, 14 en 15 zaten heel enthousiast te kleuren! Wat een verschil!!

Bij Yuvalok gaan ruim 1700 kansarme kinderen naar school. Veel kinderen komen op school zonder ontbijt. Vandaar dat er, jaren geleden al, begonnen is met een ontbijt op school dat bestaat uit pap van verschillende granen. Daarnaast krijgen ze tussen de middag een voedzame lunch. Helaas zijn veel ouders zo arm dat zij hun kinderen niet voldoende voeding kunnen geven. Het is zelfs zo dat na de zomervakantie veel kinderen afgevallen zijn!!

Ondervoeding is een heel groot probleem in India. Meer dan 42% van de kinderen in India is ondervoed.

In de sloppenwijken van Bangalore, leven ruim 300.000 kinderen in slechte omstandigheden. Honderdduizend van hen verrichten kinderarbeid; dat is de enige mogelijkheid om aan eten te komen.
Zonder hulp ligt hun toekomst op straat en zijn ze kansloos.

Ik wil heel graag mee helpen om deze kinderen een betere toekomst te bieden. In de periode dat we in Bangalore woonden, heb ik de mogelijkheid gehad gezinnen, waarvan de kinderen bij Yuvalok naar school gaan, in de sloppenwijk te bezoeken. Dat maakt echt een diepe indruk! Ook heb ik de initiatiefnemers van Yuvalok, Sam Rajshekhar en Shobha Louis leren kennen als heel betrouwbare, integere mensen.

Al verschillende keren heb ik basisscholen bezocht om kinderen (in Nederland) een power point presentatie te laten zien over het leven van kids in de sloppenwijken van Bangalore. Dat maakt ook echt indruk! Ik ben van mening dat het goed is om onze vaak, verwende (klein) kinderen iets laten te laten van andere kinderen in een veel minder welvarend land. Een beetje meer bewustwording van de verschillen die er zijn, kan geen kwaad.

De reakties van de kinderen zijn hartverwarmend. Het is al een paar keer gebeurd dat kinderen die de presentatie ‘s morgens gezien hadden, na de lunch naar me toe kwamen en dan geld uit hun spaarpot gehaald hadden voor de kinderen in de sloppenwijk. Dat is toch geweldig!!

Op één van de scholen hebben kinderen tekeningen gemaakt nav de presentatie. Ik heb bijvoorbeeld een foto van een koe die voor het rode stoplicht wacht. Dàt zie je niet bij ons in Nederland! Een klein verschilletje dus.

Stuur me een bericht als je wilt dat ik op jouw school/club, of op de school/club van je (klein)kinderen kom om een presentatie te geven over de slumkids van Bangalore. Nog mooier is het als de school of club een spaaraktie kan houden voor ‘Yuvalok’. Deze organisatie krijgt geen subsidie van de overheid en moet dus bestaan van donaties.

Yuvalok bestaat al sinds 1993 toen Sam Rajshekhar en Shobha Louis deze geweldige organisatie zijn gestart. Het is hun levenswerk en wat geweldig is het om kansarme kinderen een goede basis te geven voor hun toekomst!!

Help mee dmv een donatie en/of stuur me een mail om een afspraak te maken voor een presentatie! De presentatie duurt ongeveer 45 minuten en is ook bijzonder geschikt voor (kinder)clubs of andere groepsbijeenkomsten.


Mijn emailadres is: sailaway@solcon.nl

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv Yuvalok

Lieve groet,
Hermien

  • 03 December 2019 - 22:56

    Sanne:

    Lieve Hermien (en Dik),

    Wat ontzettend mooi dat je op deze manier nog steeds je werk kunt voort zetten!!
    Ik zat het me laatst nog af te vragen, leuk om dit dan weer te lezen!
    Wat zijn wij inderdaad gezegend hé met zoveel rijkdom!
    Benieuwd hoe het verder met jullie gaat, zou leuk zijn als we elkaar binnenkort weer ontmoeten!

    Liefs Sanne (en ook een beetje van Eldert ;))

  • 09 December 2019 - 12:58

    Dorina:

    Lieve Hermien,
    Wat fijn dat je nog steeds zo trouw bent met je werk voor deze kinderen. Je hebt een groot en warm hart. Ik hoop je gauw weer eens te spreken.
    Liefs, Dorina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 1159
Totaal aantal bezoekers 557641

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: