"Parel van de Indische Oceaan" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu "Parel van de Indische Oceaan" - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

"Parel van de Indische Oceaan"

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

08 November 2018 | Thailand, Bangkok

Lieve lezers,

Ja, dat klopt helemaal! Sri-Lanka is een geweldig mooi land om als toerist te bezoeken! Maar……

Achter de ontzettend mooie plekjes die er zijn, is er veel armoede en ellende. Als ik in Sri Lanka ben, zie ik eigenlijk alleen dat deel.

Mijn bezoek aan Colombo, was zoals altijd, behoorlijk intensief. In korte tijd zie en hoor ik veel. Vrijdag, 12 oktober kwam ik aan en de volgende dag was het direct al raak. ‘World Children Day’ zou gevierd worden en op vrijdagavond werd ik gevraagd of ik een kleine toespraak wilde houden in ‘Haven and Sunshine Home’ een tehuis van ‘Salvation Army’.

Dit is het tehuis van de ongehuwde, zwangere jonge vrouwen en jonge meiden onder de 18 jaar die vanwege allerlei verschillende problemen in dit tehuis geplaatst zijn door de rechter. Oei, dat is niet makkelijk. Wat ga je dan zeggen als ‘buitenlander’? Doelstelling was om de meiden te bemoedigen.

Ik ben begonnen met uit te leggen waarom Sri Lanka zo’n warm plekje in mijn hart heeft. Onze zoon Djuri Sanjeewa is er geboren. Wij hebben hem, meer dan 30 jaar geleden met veel liefde, geadopteerd. Daarnaast hebben we drie jaar in Colombo gewoond en kwam ik iedere week in ‘Haven and Sunshine Home’. Ik heb veel armoede en verdriet gezien. Daar wil ik heel graag iets aan doen en als het kan, wil ik graag mensen bemoedigen die hier ook aktief aan werken.

Aan de wand in het tehuis van ‘Salvation Army’ hangt een bordje met een mooie tekst die me aanspreekt. Het gaat over onderwijs: “Onderwijs is het meest krachtige wapen in de wereld waarmee je de wereld kunt veranderen”. Ik heb de meiden aangemoedigd om dankbaar gebruik te maken van alle vormen van onderwijs die ze aangeboden krijgen in het tehuis van Salvation Army. Onderwijs is de sleutel tot duurzame armoedebestrijding!

Daarnaast heb ik hen gewaarschuwd voor ‘boys’ die erg gevaarlijk kunnen zijn. Ze beloven heel veel moois als het meisje het bed maar wil delen met de bewuste jongeman, en uiteindelijk als ze zwanger zijn, gaan ze er supersnel vandoor.

Ik heb vele jonge meisjes ontmoet die ongehuwd zwanger zijn. In Sri-Lanka is dit nog steeds een heel erg groot taboe! Meisjes zijn altijd de dupe, de jongens rennen weg en de kinderen worden geadopteerd door, momenteel, locale families in Sri-Lanka.

Wat een ellende en wat een verdriet!! Ik hoop echt dat deze jonge meiden nadenken over mijn woorden die vertaald werden in de locale taal door een van de medewerkers.

We hebben weer heel veel kunnen doen met behulp van de giften van HHH en dat maakt me blij en dankbaar. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: we hebben 1500 euro uit kunnen geven aan mensen die in moeilijke omstandigheden moeten zien te overleven. Dat maakt altijd weer diepe indruk!

Het mooie is dat je met een relatief klein bedrag, naar onze maatstaven, heel veel kunt doen! Bijvoorbeeld: Maureen, die voor de kerk sociaal werk doet, heeft een inkomen van 25.000 rupee, omgerekend 125 euro.

Van onze driver die Dik en mij naar Kandy reed, hoorde ik dat hij als 37- jarige met buitenland-ervaring, 35.000 rupee (175 euro) kon verdienen in het koloniale Galle Face Hotel. Hij zou dan een leiding gevende functie hebben.

Yonaga, een jongedame van 21 verdient 19.000 rupee op een kantoor. Omgerekend 95 euro. Zij werkt 5,5 dagen per week voor dit bedrag.

Rohan, een jongeman van 25 jaar die ik ken vanuit het ‘Wattala Child Development Centre’, verdient 35.000 rupee. Hij nodigde me uit voor een etentje omdat, zoals hij verklaarde, ik altijd zo veel gedaan heb voor het kindertehuis en dus voor hem. Hij wist nog precies te vertellen hoe we samen kerstfeest vierden en we nieuwe kleding hadden gekocht voor alle kinderen. Hij vertelde me, dat als hij een eigen gezin wilde starten met een eigen plekje om te wonen, hij in ieder geval wel 60.000 moest verdienen.

In de week dat ik in Colombo was, hebben we voor HHH ruim 65.000 rupee, is 325 euro, uitgegeven. Dat is dus heel veel!

Daarnaast heb ik nog 235.000 rupee achter gelaten bij Maureen, dat ze gaat gebruiken voor verschillende doeleinden. Omgerekend is dat 1175 euro.

Een gift voor Hermiens Helping Hands heeft dus groot effect! Voor drie gezinnen heben we een voedselpakket gekocht voor gemiddeld 4500 rupee, is ongeveer 22 euro. Voor deze gezinnen is dit een super grote gift! Ze zijn er dan ook heel blij mee!

Voor een weduwe, Sharmilla, met 2 dochters hebben we het schoolgeld kunnen betalen. Vorig jaar zijn deze meiden een paar weken niet naar school geweest omdat moeder dit bedrag, omgerekend 25 euro, niet kon betalen. Het maakt me blij om dat te kunnen doen! Onderwijs is zo belangrijk!!

Voor een ander gezin, waarvan de vader regelmatig opgenomen moet worden in een psychiatrisch ziekenhuis, hebben we ook achterstallig schoolgeld en het schoolgeld voor het komend jaar kunnen betalen. Kosten 75 euro. Deze mensen zijn natuurlijk heel erg blij!! Ze hebben een zoontje met een lichamelijke beperking die helemaal niet naar school kan vanwege zijn beperking. Verstandelijk is hij goed gezond. Wat een verschil met ons land! Daar kan een kind met een lichamelijke beperking naar een aangepaste school. De overheid betaalt dan de extra kosten en het kind wordt thuis opgehaald met aangepast vervoer!

Voor het bejaardentehuis van Salvation Army hebben we alvast de kerstkado’s gekocht. Op dit moment zijn er 46 bewoners. Ook voor de medewerkers (acht) en hun kinderen (zes) hebben we een kerstkado gekocht. Kosten ongeveer 190 euro.

Even wat meer info over de verschillende doelen waarvoor ik geld heb achtergelaten bij Maureen. Maureen heeft een aantal clienten die van de kerk iedere maand 1500 rupee (7.50 euro) ontvangen. Voor deze mensen (er worden 50 personen verwacht) wordt er een kerstfeest georganiseerd wat bekostigd wordt door HHH. Zij krijgen een lekkere maaltijd en ook voor de kinderen is er iets lekkers. Daarnaast worden er spelletjes gedaan met de kinderen. Van HHH hebben we 30.000 rupee (150 euro) apart gezet.

Ook willen we graag voor 20 arme families een voedselpakket kopen tijdens de kerstperiode. Kosten zijn 50.000 rupee, omgerekend 250 euro.

Voor een mevrouw met nierproblemen hebben we 20.000, apart gelegd, ongerekend 100 euro. Dit bedrag wordt gebruikt om medicijnen te kopen. Helaas hebben de meeste mensen geen ziektekostenverzekering.

Voor een jongedame, die afkomstig is uit de sloppenwijk en echt niet terug kan ivm haar veiligheid, heeft Maureen onderdak gevonden bij het hostel van Salvation Army. Hopelijk kan ze eind december haar studie afronden. Ze is heel goed met de naaimachine en heeft al diverse prijzen gewonnen. Van HHH helpen we haar met het betalen van haar levensonderhoud tot ze haar studie heeft afgerond. Daarnaast hebben we geld apart gezet om een naaimachine voor haar aan te schaffen die ze terug betaalt als ze in januari een baan heeft gevonden.

Een week is eigenlijk te kort. Maar, om eerlijk te zijn, om al deze verhalen te horen en om alle ellende te zien, kost me heel veel energie.

Na een week kwam Dik ook nog even voor een paar dagen naar Colombo. We hebben oude, bekende plekjes bezocht vauit de periode dat we in Colombo woonden (2008 tot 2011). Heel erg leuk! Ook zijn we naar Pinnewalla geweest, het bekende olifanten weeshuis en naar Kandy.

Maar natuurlijk hebben we ook het bejaardenhuis van Salvation Army weer samen bezocht en de kinderen van het “Wattala Child Development Centre”. Al met al een drukke tijd en daar moet ik altijd weer even van bijkomen.

Alle sponsoren heel hartelijk dank! SAMEN KUNNEN WE VEEL DOEN!!

Een warme groet,
Hermien

PS. Nog even aandacht voor de kerstaktie van ‘Yuvalok’, organisatie voor ruim 1500 sloppenwijkkinderen ivm het komend kerstfeest. De mensen van deze organisatie willen heel graag alle kinderen een kerstkadootje geven en daarnaast een goede, gezonde maaltijd.

Als je uitgaat van een kadootje ter waarde van 4 euro per kind, kom je al gauw tot een bedrag van 6000 euro.
Ik hoop echt dat we van HHH nog een mooie gift kunnen overmaken naar de bankrekening van ‘Yuvalok’.

HELPEN JULLIE MEE?

NL46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv “KERSTAKTIE YUVALOK”

Ps. Sponsoren die al een gift hebben overgemaakt, heel hartelijk dank!!



  • 08 November 2018 - 14:02

    Dorina:

    Wow Hermien, wat is dit weer indrukwekkend en prachtig wat je gedaan hebt in Sri Lanka. Zoveel leed en wat een verlichting. Je verhaal aan de meisjes van Salvation Army heb je mooi verteld. vooral ook de dreiging van zwanger raken, maar geen man die voor je zorgt. Het niet kunnen betalen van schoolgeld, onderdak of medicijnen. Zo ontzettend mooi wat je doet, echt Gods Helpende Handen!

  • 08 November 2018 - 15:08

    Marianne:

    Hoi Hermien,

    Sri-Lanka is echt een land van tegenstellingen! Prachtige natuur en bittere armoede met alle gevolgen van dien tegelijk. De bevolking profiteert blijkbaar toch onvoldoende van het toerisme.
    Mooi dat jij weer iets kunt betekenen!
    Alvast inhoudsvolle feestdagen gewenst!

    Lieve groetjes, Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 934
Totaal aantal bezoekers 557600

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: