'Een nieuwe uitdaging'. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu 'Een nieuwe uitdaging'. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

'Een nieuwe uitdaging'.

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

11 September 2016 | Thailand, Bangkok

For the translation in English, please scrol down.

Lieve lezers,
Als ik dit schrijf, zijn we al weer ruim een week terug van een bezoek van drie weken naar Nederland. Zoals altijd was het “alle dagen lekker druk”. Goed dat we dan een agenda hebben anders zouden we niet weten waar de tijd gebleven is.

We hebben weer lekker veel tijd kunnen besteden aan onze kinderen en kleinkinderen. Met onze kleinkinderen zijn we dagjes uit geweest en dankzij het mooie weer hebben we veel activiteiten buiten kunnen doen. We zijn zelfs wezen zeilen!!! We hadden een midweek een zeilboot gehuurd en dat was werkelijk fantastisch! Na ruim 8 jaar weet ik weer hoe geweldig dit is! Het bijzondere was dat twee zoons, de vriendin van onze jongste zoon en onze twee oudste kleinkinderen twee dagen mee gingen. Het leek weer even net als ‘vroeger’. We zijn namelijk jaren lang met onze eigen zeilboot op vakantie geweest, ook in de periode dat onze twee kids nog klein waren. Heel bijzonder om dan tijdens het zeilen leuke herinneringen op te halen.

Met het weer hebben we reuze geluk gehad; we hebben heerlijk kunnen zwemmen, met de rubberboot kunnen varen en we zijn naar twee verschillende strandjes geweest waar vooral Wanye en Kaylee heerlijk hebben kunnen ravotten met hun vader en oom Djuri. Kortom, het was een heerlijke tijd!

Nu is het ‘gewone’ leven weer begonnen. Dik is weer aan het werk en ik ben begonnen met een nieuwe vorm van vrijwiligerswerk. Ik zal jullie hier iets meer over vertellen in deze update.

Regelmatig bezoeken we de Evangelical Christian Church Bangkok, ECB. Daar was het dat ik een flyer mee nam van de organisatie ‘NightLight’. Deze organisatie probeert kontakt te leggen met vrouwen die in de bars werken en dus werkzaam zijn in de prostitutie.

Veel van deze jonge vrouwen komen uit de arme gebieden in het Noord Oosten van Thailand. Hier leven ruim 22.000.000 mensen die voornamelijk leven van akkerbouw. Dit is seizoenswerk waardoor erg grote werkloosheid ontstaat in de overige tijd van het van het jaar. Veel jonge mensen verlaten het platteland voor de grote stad op zoek naar financiele zekerheid. Vaak is er een gebrek aan scholing en werkervaring en juist deze vrouwen komen terecht in de vele bars die er in Bangkok zijn.

NightLight probeert contact te leggen met de vrouwen in de bars en biedt o.a Engelse lessen, medische controles en schoonheidsbehandelingen aan. Bovenal bieden zij een uitweg uit de prostitutie door de vrouwen nieuwe vaardigheden aan te leren, bv het maken van sierraden, boekhouden, administratieve vaardigheden. Er is ook gestart met een kinderdagverblijf voor de jonge kinderen van de vrouwen die inmiddels bij NightLight werken!

In mei bezocht ik een informatieve middag over wat NightLight doet en dat sprak mij ontzettend aan. Ik hoorde over trafficking, vrouwenhandel dus. Vrouwen uit bv Afrika en Zuid Amerika worden slachtoffer van mensenhandelaars. Onder valse voorwendselen komen zij naar Bangkok om te werken als schoonmaakster in een hotel of in de bediening in een restaurant. Bij aankomst op het vliegveld wordt hun paspoort ingenomen en worden ze gedwongen te werken in de prostitutie. Weigeren deze jonge vrouwen, dan zijn er helaas voldoende manieren om hen te dwingen dit afschuwelijke werk te doen.

Voor deze vrouwen is een safe house opgericht. Als zij besluiten om met behulp van NightLight te ontsnappen uit de klauwen van de mensenshandelaar, kunnen zij terecht in dit geheime opvanghuis. Intussen zullen medewerkers van NightLight proberen om alle officiele papieren te regelen zodat deze vrouwen terug kunnen naar hun thuisland.

Vlak voor onze trip naar Nederland ben ik al drie dagen, een avond en een nacht werkzaam geweest in dit opvanghuis; ik wilde heel graag ervaren of dit werk bij mij zou passen.
Op dit moment zijn er twee vrouwen, waarvan één met een tweeling, verwekt tijdens de ‘gedwongen werkzaamheden’ van de mensenhandelaar. Ik hielp de jonge moeder met haar kinderen en op een moment zei ze iets wat mij nogal raakte: “you love my children?”. Met een groot vraagteken! NATUURLIJK houd ik van haar kinderen!! Later besefte ik pas de diepgang van die vraag. Deze kinderen zijn verwekt tijdens het werk als prostituee. Ook deze jonge kinderen zijn dus slachtoffer van mensenhandel! Veel mensen kunnen deze kinderen misschien niet lief hebben als ze de achtergrond kennen. Maar wat kunnen zij er aan doen?

Vrijdagochtend, 9 september, ben ik begonnen. Ik ben blijven slapen en zaterdagmiddag rond 4 uur was mijn dienst afgelopen. Begeleiding moet 24/7 aanwezig zijn in dit safe house. Mijn opleiding ‘Maatschappelijk Werk en Dienstverlening’ komt weer heel goed van pas!

Intussen blijf ik ‘Ambassadeur van sloppenwijkkinderen’. Op dit moment zijn er, helaas, geen scholen die sparen voor ‘Yuvalok’. Tijdens ons volgende bezoek naar Nederland hoop ik dat ik weer één of meer powerpoint presentaties kan geven op scholen of clubs met het doel een spaaractie te houden voor ‘Yuvalok’, de organisatie voor sloppenwijkkinderen in Bangalore. In mei heb ik nog één van de sloppenwijken bezocht waarvan kinderen de school van Yuvalok bezoeken en ik heb veel ‘mooie’ foto’s gemaakt zodat kinderen een goed beeld kunnen krijgen van het leven van de kinderen die er wonen.

Twee weken geleden kreeg ik nog een mail van Sam Rajshekhar, directeur van ‘Yuvalok’. Hij wil me bedanken voor mijn inzet voor ‘Yuvalok’, maar ik wil heel graag jullie bedanken voor de mogelijkheden om een powerpoint presentatie te geven op jullie school en ook voor de inmiddels al vele spaaracties die gehouden zijn. Stuur me een bericht als je dit ook zou willen op jouw school of op de school of club van je (klein) kinderen. Heel graag wil ik jullie een stukje van zijn brief laten lezen:

From: Samuel B Rajshekhar
Date: 16 August 2016 at 11:18:08 GMT+7
Subject: YuvaLok News August 2016

Dear Dik & Hermien,
How grateful I am to you! It is because of your generosity, young people at YuvaLok Schools and programs in various locations know they have a hope for the future! One fear most children and youth have is uncertainty and insecurity of the future. But with your love and support they are encouraged to overcome that fear, and in turn they are able to pass on that love to others around them.

It is over two months now since the start of the academic year. Once again, it is through your support we are able to provide a safe, loving environment where less privileged can learn, grow, equipped to face life and fulfill their dreams. On August 2nd the “Anna Vahini” Meals-of-Hope mid-day meal program for 200 children was introduced at St. Peter’s School in Chamarajnagar. I am grateful that Dr. Sajan K. George our Board member and supporter was with us on that occasion to inaugurate the program. Over the coming six months 400 more kids at the other four schools in that district will also receive a mid-day meal every day.’

Lieve groeten,
Hermien

ps. Deze keer veel foto's van ons prive leven, om ook een beetje inzage te geven over hoe ons leven er in Nederland uit ziet. Van mijn werk bij NightLight kan ik weinig laten zien ivm de veiligheid van de vrouwen.

Donaties graag naar:
NL47 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv Hermiens Helping Hands. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Translation in English:

Dear friends,
We visited our home country for three weeks and last weekend we came back to Bangkok. We had a great time with our children and grandchildren! It is so nice and special to spend time with them. We were lucky with the weather. A lot of time the sun was shining and then everything is more beautiful. We were able to do a lot of activities outdoor and we even hired a sailing boat! Wow……., after 8 years again we were sailing!

The last two days we had special company from our two sons, daughter in law and Wanye and Kayee, our two oldest grandkids. All together we had beautiful days and a lot of fun.

Now normal life started already. Dik started to work and I started with a new volunteer job. In this update I will inform you about this special job.

We visit the Evangelical Christian Church in Bangkok regularly and from there I got a flyer from NightLight. This is an international organization compelled by love to reach out to, rescue and restore all those who are negatively impacted by sex trafficking and commercial sexual exploitation. In addition, thousends of uneducated Thai women from impoverished rural villages migrates to Bangkok each year in search of work to support their families. They are at risk of sexual exploitation because they lack the basic job skills end education needed to support themselves.

In January 2005, NightLight began to adress the lack of opportunity for women trapped in Bangkok’s sex trade by providig them with a viable alternative meand for supporting themselves. The NightLight outreach team offers them a way out of their situation by building relationships with the women. Over 160 women have been employed by Night Light since it was established. As women develop their skills they are given the opportunity to develop new skills in other areas such as technology, accounting, purchasing, managing, network and plublic relations.

Thailand’s sex industry is a human trafficking destination. Women from different countries forced into the sex industry. Night Light started with a safehouse for these women who like to escape the sex industry. I already visited this safe house before our holiday, because this is the place where I will volunteer.

At the moment there are two women and one of the women has a twin. ‘Product’ of the work as prostitute. So sad….. During the time I was in the house I helped the mother with her babies. One moment I was shocked when she asked: you love my babies??? What a question! OFF COURSE, I do love her children! Later I was thinking about her question. Maybe some people can’t love her babies because they are a result from her work as a prostitute! These children are victims from human trafficking as well!!

During the time the women are living in the safe house, workers from NightLight will prepare all the official papers just like passport and visa so that the women, including her children, wil be able to travel to their home country. In the house the women have to live according the house rules. It is not allowed to have a mobile phone and internet. It is not allowed to leave the house alone. Not easy for them but it is for their own safety!!

Day and night, 24/7, people must be there for taking care of the women. I look forward to do this job. It is not easy and very new for me to work with this kind of women. But they need a safe place, acceptance, peace and love!

Above you can read an email from Sam Rajshekhar. He wrote a letter expressing his thankfulnes. However, I like to thank all the people who made it possible for me to visit their school for a powerpoint presentation about children who are living in a slum. I am very thankful for schools who started a savings campaign for Yuvalok and I hope more schools will invite me!

With love,
Hermien van der Linden

Ps. This time a lot of private pictures, so you can see something about our life in the Netherlands. I cannot show you pictures from my work in the safe house. This is off course for safety reasons.

  • 11 September 2016 - 15:39

    Rixt:

    Lieve Hermien,
    Wat ben je weer voortvarend bezig! Geweldig! Ik bewonder je en stiekem benijd ik je een beetje hoe jij bezig bent de wereld wat mooier te kleuren en vrouwen bij te staan in al hun ellende. Hoe waardevol is dat en hoe veel voldoening moet dit jou geven! Echt heel geweldig. Je bent een mooi mens dat jij je met zoveel liefde belangeloos inzet voor de kwetsbare medemens!
    Helaas heb ik gemist dat je in het land was. Had graag "live" je verhalen gehoord. Misschien een volgende keer.
    Succes met al!!
    XXXR

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 2140
Totaal aantal bezoekers 557617

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: