Hectische tijden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Hectische tijden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Hectische tijden

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

24 Juni 2016 | Thailand, Bangkok

Hallo lieve lezers en sponsoren,

Het is al weer lang geleden dat ik een nieuw blog schreef. Eigenlijk veel te lang….. De reden is niet dat er niets te vertellen is, maar dat ik erg veel op reis geweest ben en heel erg druk ben geweest.

Mijn laatste verhaal is van 23 mei toen ik in Colombo, Sri Lanka, was. Kort daarvoor is de hectiek gestart. Op 10 mei vertrokken Dik en ik samen naar Bangalore om mee te doen aan de sponsorloop ‘WORLD TCS 10K’. Kort daarna, op 17 mei vertrok ik voor een week naar Colombo en op 30 mei vertrok ik naar Nederland voor drie weken. Genoeg te vertellen dus…

Naar aanleiding van mijn activiteiten in Sri Lanka, van 16 tot 24 mei, schreef ik korte stukjes op mijn Facebook Pagina over de overstromingen en wat ik deed aan hulpverlening. Rixt Lanting, een bekende van me uit Dronten die zelf ook actief is op sociaal gebied in Oeganda, mailde naar Flevo Post en De Stentor en kort daarna had ik een telefonisch interview met een redacteur van De Stentor en ontving ik per email vragen van een redacteur van Flevo Post. Het is natuurlijk fantastisch om meer bekendheid te krijgen. Ik hoop daar natuurlijk op want in de landen waar we gewoond hebben, Sri Lanka en India, is zo veel hulp nodig! En de lijnen zijn heel kort, zodat ik zeker weet dat alle donaties op de goede plek komen!

Hieronder volgt het stukje zoals het geplaatst werd in Flevo Post op 8 juni.

“Bangkok-In India gaan veel kinderen niet naar school, is bijna de helft van de kinderen (42%) ondervoed en is er nog steeds sprake van kinderarbeid. De uit Dronten afkomstige Hermien van der Linden noemt zichzelf 'ambassadeur van deze kinderen'.

En dat is nodig, want veel van hen hebben een slecht leven.

Van 1980 tot 2008 woonde Hermien met haar gezin in Dronten. Daarna heeft ze samen met haar man, vanwege zijn werk, wat verschillende omzwervingen gemaakt. Zo hebben ze eerst in Sri Lanka en later in Bangalore in India gewoond. Inmiddels zijn ze neergestreken in Bangkok.

De voormalig kleuterleidster wil graag iets betekenen voor de lokale bevolking". 'Ik wil me heel graag inzetten op sociaal gebied,' laat ze weten.

Sloppenwijken
"In een kerk die we bezochten kwam ik in contact met een Sri Lankaanse vrouw die zich inzet voor mensen in nood. Ik ging met haar mee op huisbezoek in sloppenwijken en kwam in contact met Salvation Army. Zij hebben een opvang voor ouderen die geen familie hebben. Salvation Army heeft ook een opvang voor ongehuwde, zwangere vrouwen. Niet gehuwd en zwanger zijn is een grote schande. Om verder te kunnen met hun leven, is afstand doen van hun kindje de enige oplossing voor de zwangere vrouwen. Voor mij heel bijzonder om contact te hebben met deze jonge vrouwen omdat we zelf twee kinderen geadopteerd hebben."

Helping Hands
Na verloop van tijd begon Hermien met een kleinschalige foundation: Hermiens Helping Hands. "Mensen sponsoren mij zodat ik financiële en praktische hulp kan bieden waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan gezinnen in de sloppenwijk, een preschool voor sloppenwijkkinderen, het bejaardenhuis van Salvation Army, een kindertehuis en het opvanghuis voor de zwangere vrouwen. Ik doe dit werk met heel mijn hart. Vooral kinderen hebben mijn liefde. Zij hebben liefde nodig in hun leven en dat merk je goed als je een kindertehuis bezoekt. Ieder kind verdiend beter."

Hermien zou graag op (basis)scholen presentaties willen geven over het leven van sloppenwijkkinderen in India met een daaraan gekoppelde spaaractie.

De Stentor van 26 mei jl begint met: “Hermien brengt voedsel in Sri- Lanka na overstromingen”. Daaronder de tekst: “Veilig voor het water, maar niets te eten. Hermien van der Linden kon die gedachte niet verdragen”.

"Met een geestverwant stelde Hermien van der Linden uit Dronten voedselpakketten samen voor 21 families met 92 personen die na de overstromingen in Sri Lanka hun toevlucht zochten in een school op het platte land. Het land zucht onder de gevolgen van zware regenval. Hermien van der Linden was in Sri Lanka via stichting Hermiens Helping Hands".

Wat trof u daar aan?
“Mensen die tot hun middel in het water stonden. Bootjes varend over straten vol water. Via een kerkelijke organisatie hoorde Maureen, iemand met wie ik samenwerk, over de families in de school 60 kilometer verderop. Ze moesten van de overheid hun huizen verlaten uit vrees voor aardverschuivingen. Stel je eens voor. Je moet je huis verlaten en dan zit je met zo veel mensen in een ruimte ter grootte van twee schoollokalen. Twee toiletten, een kooktoestel, een paar bankjes. Leven, eten, slapen: dat doe je allemaal op de grond”.

Wat doe je als je zoiets hoort?
“Voedselpakketten brengen. Vrijdag hebben we inkopen gedaan, dat was al lastig genoeg, want rijst en drinkwater was nauwelijks te krijgen. Zaterdag hebben we die weg gebracht naar Avissawella. Een bergachtig gebied: hutjes, armoedig. Onderweg hoorden we van 15 andere families die ook niets hadden te eten. Daarvoor hebben we ter plekke pakketten gemaakt. Dat was nog een hele klus als je bedenkt dat alles in zakjes zit. Een gaatje en de rijst ligt door de hele auto”.

Hoe bent u verzeild geraakt in Sri Lanka?
“Via het werk van mijn man die als ingenieur werkt in het buitenland. In 2008 zijn we naar Sri Lanka gegaan waar we drie jaar gewoond hebben. Daarna volgde Bangalore in India en vorig jaar Bangkok. Ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt, na ons vertrek ben ik overal sociaal werk gaan doen. Ik wil zinvol werk doen. Het is geweldig dat ik die mogelijkheid ook heb. Twee tot drie keer per jaar ga ik naar projecten in Sri Lanka die we als stichting helpen. In Colombo heb ik dit keer melkpoeder gebracht bij een bejaardentehuis. Twaalf kilo, te duur voor deze mensen, maar ze drinken zo graag thee met melk. Dan neem ik het wel mee”.

Wat doet dit werk met u?
“Beseffen hoe goed wij het hebben. We mopperen wat af in Nederland, maar alles is goed geregeld. Iedereen heeft een huis, water en toilet. Er zijn sociale uitkeringen. Drie keer per jaar kom ik terug, we hebben een huis in Dronten. Ik ga dan langs scholen voor een stichting in Bangalore die 1500 kinderen uit sloppenwijken helpt met onderwijs. Kinderen in Nederland zijn eigenlijk prinsjes en prinsesjes, hebben het zo goed. Het is belangrijk dat ze zien dat het ook heel anders kan. Als ik ze dan zover kan krijgen dat ze vijftig cent van hun zakgeld geven….. Het gaat me niet eens om het geld, maar om het besef dat er meer is dan een luxe leventje”

Geschreven door Inge Blankvoort. Ze eindigt met het bekend maken van de naam van mijn website.

Na onze sponsorloop in Bangalore was de bankrekening van HHH leeg. Door wat ik bekend maakte op FB gedurende mijn verblijf in Sri Lanka, is er nog een heel mooi bedrag binnen gekomen voor de slachtoffers van de overstromingen. Heel hartelijk bedankt iedereen die hieraan mee geholpen heeft!! Dit was echt hartverwarmend om mee te maken!!

Toen ik afscheid nam van Maureen heb ik ook nog een mooi bedrag aan haar kunnen geven voor verdere hulp die zij noodzakelijk acht voor slachtoffers van de overstromingen . Dat is Maureen wel toevertrouwd!!

In totaal heb ik 1400 euro uitgegeven in Sri Lanka! Ook hier geldt weer dat je met 10 euro veel en veel meer kunt doen dan bij ons in Nederland. Dat is dan ook weer heel mooi!!

Naast de voedselhulp hebben we gelukkig ook nog andere projecten kunnen bezoeken en praktische hulp kunnen geven. We hebben Kusum Sevena bezocht, preschool voor sloppenwijkkinderen en daycarekids. We hebben voedsel gekocht voor de kinderen die er overblijven.

Voor een weduwe die met haar 2 kinderen en ouders in de sloppenwijk woont (er zijn dus geen sociale uitkeringen) hebben we een flinke voorraad voedsel kunnen kopen.

We zijn naar het kinderhuis in Wellewatte geweest van "Sri Lankadhara Society". Jaren geleden hebben we van HHH een klaslokaaltje kunnen laten bouwen voor de kids van dit kindertehuis. Het spelmateriaal en meubilair wordt 5 dagen per week gebruikt! Dat is mooi om te zien! We kwamen lekker onverwacht dus dat betekent dat ze niets mooier kunnen maken.!!

De volgende keer schrijf ik jullie over ons bezoek aan Bangalore en de sponsorloop. Ik zal niet te lang wachten!

liefs,
Hermien

Giften welkom op:
NL 46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH


ps. De bijbehorende foto's van deze artikelen zal ik ook even plaatsen. zij zijn gemaakt in het kinderhuis van Sri Lankadara Society in Wellewatte, Colombo.


  • 26 Juni 2016 - 20:12

    Ella Schoneveld-Filius:

    Mooie verhalen Hermien!

  • 26 Juni 2016 - 22:21

    Anneke Faber:

    Ha Hermien,
    Je hebt al veel gedaan en meegemaakt de afgelopen 8 jaren, en ik zie en merk nog steeds jouw
    betrokkenheid bij alles wat je tegen komt.
    Dank voor je verhalen en de foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 557647

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: