Siam-Care - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu Siam-Care - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hermien Linden - WaarBenJij.nu

Siam-Care

Door: Hermien

Blijf op de hoogte en volg Hermien

24 September 2015 | Thailand, Bangkok

For the Englisg translation, please scroll down.

Lieve mensen,
Voor ik begin met een nieuw blog moet ik even kijken op mijn vorige update. Er is inmiddels zo veel gebeurd dat ik even in mijn herinnering moet graven. We zijn hier nu bijna 2 maanden en ik kan zeggen dat we aardig beginnen te wennen. Ons appartement is fijn en voelt als thuis. Onze spullen uit Bangalore zijn eindelijk gekomen en dat is ook fijn. Het was een beetje passen en meten want dit appartement is kleiner dan ons vorige en we missen de ‘maid room’, die we zo mooi als opberghok gebruikten. Hier dus niet, helaas.

Zondags gaan we naar de ECB, Evangelical Church of Bangkok. De diensten worden erg goed bezocht en wat ons op valt is dat er heel veel jonge mensen zijn. Heel bijzonder en mooi! Inmiddels is er ook een vrouwenochtend gestart en het is erg leuk om andere vrouwen te ontmoeten en te leren kennen!

Op mijn vorige blog schreef ik over Siam Care. Dat wil ik nu graag wat uitgebreider doen omdat ik actief wil zijn voor deze mooie organisatie.

“Siam Care zet zich in voor kinderen en gezinnen die geraakt zijn door Hiv-Aids. Zo helpen zij kinderen naar school en ondersteunen ze kwetsbare gezinnen op medisch, financieel en geestelijk gebied. Vanuit een Bijbelse benadering bieden zij psycho-sociale hulp, verlenen toegang tot gezondheidszorg, betalen onderwijskosten, herenigen families, geven voorlichting over seks en Hiv en geven voorlichting aan gevangenen over hun wettelijke rechten.
Zij richten zich vooral op Hiv-besmette (wees) kinderen, vrouwen (weduwen), hun families, leraren en jeugd/kerkleiders”, aldus de website van Siam Care.

Zij werken in drie verschillende gebieden van Thailand waar Bangkok er één van is. Die andere gebieden zijn: Mukdahan en Phangnga.

Ik heb een klein beetje kunnen ‘proeven’ van hun werk; ik mocht mee op huisbezoek en zo ontmoette ik een paar families. Jan-Peter Kelder, hij is de manager, vroeg me een stukje te schrijven voor hun Nederlandse website. Dat heb ik gedaan en een gedeelte hiervan wil ik ook op mijn website plaatsen. Het is nl een beschrijving van mijn eerste huisbezoek.

“Zo kwam het dat ik op 3 september voor de eerste keer het kantoor van Siam Care bezocht. Er stond een huisbezoek gepland aan een oma die de zorg heeft voor 6 kleinkinderen. We gingen op pad met Peaw en Torung. Onderweg stopten we even bij een supermarkt om rijst, olie en eieren voor deze mevrouw te kopen, gewone alledaagse levensbehoeften, dus.

Deze 68 jarige oma is weduwe en woont vlakbij een klong, een van de kanalen die door Bangkok lopen. We liepen over een smal houten bruggetje tussen de huizen door en zo kwamen we bij het hutje waar deze mevrouw woont. Vanaf de weg heb je echt geen idee dat daar ook mensen wonen! Het krotje is gebouwd op palen en er liggen planken als vloer. Niet zo mooi als bij ons, maar lekker ongelijk met grote spleten zodat je de blubber of het water onder je, goed kunt zien.

Binnen ziet het er heel netjes uit; alles is keurig opgeruimd en goed georganiseerd. Er is een aansluiting voor water en zelfs een toilet! We werden bijzonder hartelijk welkom geheten! Torung trad op als tolk; ze vertelde dat één van haar dochters overleed aan een Hiv-Aids. Dat was een grote schok voor haar, want ze wist niet eens dat haar dochter een besmetting had opgelopen. Een aantal jaren geleden, zag ze het leven niet meer zitten. Ze was depressief en wist niet hoe verder te leven met de zorg voor haar kleinkinderen na het overlijden van haar dochter.

Ze vertelde hoe haar leven en dat van haar kleinkinderen, positief veranderd is door de hulp van Siam-Care. Ze kan weer lachen, ze verdient geld voor haar gezin als schoonmaakster, ze is heel blij met de financiële sponsoring van haar kleinzoon (waarvan de moeder is overleden) en ze vindt het heel fijn dat de medewerkers van Siam Care regelmatig even langs komen voor een gesprek. Even aandacht en liefde krijgen, is dus ook heel belangrijk! Kortgezegd: ze kan het leven en de zorg voor haar kleinkinderen weer aan, dankzij de hulp van Siam Care! Als ze moe is van haar werk, als je 68 bent is dat heel logisch, gaat ze even terug naar huis voor een dutje, vervolgens gaat ze weer verder met haar werk.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik echt heel veel respect heb voor deze weduwe èn voor het werk van Siam-Care!!”, aldus een verkorte versie van wat op de website staat. Als je het hele verhaal wilt lezen ga dan naar: Zie http://www.siamcare.org/nl/nieuws/verhaal-van-een-vrijwilliger

Vrijdag, 18 september, heb ik een bezoek gebracht aan het ziekenhuis van de beruchte Klong Prem gevangenis, ook wel Bangkok Hilton genoemd. Het is een high-security gevangenis dus de mensen die er zitten, zijn geen lieverdjes. Het gedeelte wat wij bezochten is een afdeling waar mannen zijn opgenomen met een Hiv-Aids besmetting. Maar hierover de volgende keer meer!

As zondagavond vertrek ik voor ruim een week naar COLOMBO!!! Samen met Maureen ga ik weer op pad en het is echt heel fijn dat er op de rekening van HHH weer voldoende staat om mensen en organisaties die dat nodig hebben, te kunnen helpen!!!!

Donateurs, heel hartelijk bedankt hiervoor!!! Samen kunnen we dit doen!!!

Giften welkom op: NL 46 INGB 0008 9724 68 tnv H.J. Hoogeveen ovv HHH (Hermiens Helping Hands). Heel belangrijk: alle giften worden voor 100 % gebruikt voor het goede doel!!

Hartelijke groet,
Hermien

Dear readers,

At this moment we are already 2 months in Bangkok. Our house feels like ‘home’ now and that is very important. Our household from Bangalore came last week, so that makes our house even more ‘home sweet home’.

Every Sunday we visit the Evangelical Church of Bangkok (ECB). That is where I met Jan-Peter and his wife Natasja, both working for Siam Care. In my last update I already mentioned them and now I like to elaborate more about what they are doing in Thailand and then especially about their organization; Siam Care.

The vision and mission of Siam Care is:
To see the quality of life of marginalized and at risk children, families, and communities improved and stigma free.

How do they realize their goals?

Through a Biblical approach they strengthen marginalized and at risk children, families, and communities. They:

• give psychosocial support
• help in accessing medication and health care
• provide emergency aid
• provide educational scholarships
• reconcile families
• raise awareness about HIV/Aids
• inform and help in realizing basic human rights. Their main focus is on the vulnerable, HIV-affected families, HIV-infected (orphaned) children, women (widows), prisoners and their families. They work together with, teachers, youth-, church-, and community leaders.

A few times I joined them for some home visits. Jan-Peter asked me to write something for the website of Siam Care about my experiences and I did. It is already placed on their website in the Netherlands, so I will translate a small part.

We visited a widow of 68 years old, taking care of 6 grandchildren. Not easy if you are already at that age! She is living is a shabby shed close to the river. If the tide is high, the water is flowing under her little house, just under the floor. She told a part of her life story.
Her daughter passed away because of AIDS. She did not even know that her daughter was infected, which in Thailand is quite a disgraceful issue, really a big shame.

After this occurrence, she got a depression; not knowing how to survive and having to take the responsibility of the children of her daughter while she already had a few other grandchildren under her wings!
She came in contact with workers of Siam Care. They were able to support her with sponsoring her grandson, whose mother died. Next to that, they also provided her with psycho-social support and information how to act in case of HIV which may occur with one of the children in her house.

Her own health is improving now which is a very good thing. At the moment she is working as cleaner and earns money to take care for the family. She can smile and she is very happy with the workers from Siam Care who pass by every now and then for a social talk.

For me it was a very special visit. This women is living in a shed, working during the day and also taking care for her grandchildren. Her shed is very well organized. I really have a lot of respect for this woman and the workers of Siam Care!! What they are doing is GREAT!!

On September 18th, I visited the hospital in the Klong Prem prison or better known as Bangkok Hilton, a high-security prison with 20.000 inmates. We visited a part of the hospital where inmates have Hiv-Aids. Next time I will write more about this visit.

Coming Sunday I will travel to Colombo for more than one week! Very good to know that the bankaccount of HHH has money, so together with my friend Maureen we can help the needy people and organizations like ‘Salvation Army’ and others.

Thanks very much all the people who are making this help possible!!!. During this time Dik has to go to Malaysia for one of his projects.

With lots of love,
Hermien









  • 24 September 2015 - 08:23

    Anna Schippers:

    Dank voor je inspirerende verhaal!!!! Liefs uit wageningen

  • 30 September 2015 - 16:55

    Lakshanya:

    I like this organization.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hermien

Na enkele jaren Sri Lanka, India, Peru en Thailand zijn we, sinds 2019, weer terug in Nederland vanwege onze pensionering. Dat wil niet zeggen dat ik ook met mijn HHH met pensioen ben, integendeel. Nog steeds heb ik goede contacten met twee organisaties in India, Yuvalok (organisatie voor sloppenwijk kinderen) en ProVision Asia (organisatie voor mensen met een beperking) waar ik als vrijwilliger actief was. Waar mogelijk ondersteunen we deze organisaties in Bangalore nog steeds met onze donaties van HHH. Daarnaast heb ik nog verschillende contacten in Colombo (Sri Lanka). Door middel van deze contacten kunnen we nog steeds financiële hulp bieden aan mensen die het hard nodig hebben. Tijdens de Covid pandemie werd/wordt deze groep mensen extra hard geraakt. Onze hulp is ontzettend nodig en ik hoop dat jullie mij willen blijven steunen via HHH. Ik houd jullie op de hoogte en zou dat ook graag doen middels presentaties op (basis) scholen over het leven van sloppenwijk kinderen. Nodig mij uit en ik kom direct! Hartelijke groet, Hermien

Actief sinds 04 Okt. 2008
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 557455

Voorgaande reizen:

01 April 2008 - 18 November 2022

Hermien weer terug in Nederland

Landen bezocht: